Hjälp mig förstå

Först fick jag höra att det skulle vara premiär den 14e februari. På alla hjärtans dag. Ganska (o)rimligt. Nu är det världspremiär den 13 februari. Alltså imorgon, fredag. Hur kommer det sig då att halva Sverige ser filmen ikväll redan? Smygpremiär alltså..

Nej. Jag förstår inte. Lika ologisk som semmelhysterin är för mig, är hypen kring 50 shades of grey.

Producenterna har känt sig tvingade att flytta fram premiären när biljetterna har sålt i rekordfart. En historia om sexuell dominans, med bakomliggande tragedi -alldeles för okomplicerat och taffligt berättat gör författaren och filmmakaren till miljardärer?

Jag har läst hela trilogin. Men. JAG FÖRSTÅR INTE!

Hjälp mig. Snälla.

Att jag inte fastnade vid böckerna spelar ingen roll. Eller jo, precis det är just det. Att så många har en så avsevärt annorlunda syn på den här historien än jag är lite uppseendeväckande för mig. Jag bojkottar inte allt som står i boken, eller allt vad den står för. Men jag hyllar den inte heller. Och just nu pågår en världslig kollektiv hyllning till 50 shades of grey jag inte kan stämma in i. Det gör mig konfys.

Självklart ska jag se den. självklart. Jag kan inte såga en film jag inte sett. Det gör jag inte. Jag bara förundras över hypen. Jag förundras över längtan människor har till denna film. Jag förundras över att berättelsen, vars historia jag anser vara så tunn, kan skapa en sådan genomslagskraft.

Kanske har det varit för lite av bdsm-sex på bioduken? Kanske har det tänt något i gråkalla Sverige – och för all del världen. Jag vet inte. Jag undrar?

 

One thought on “Hjälp mig förstå

  1. Nej Elin, det gör inte jag heller, förstår hysterin alltså. Måste säga att det är av de sämre böckerna jag läst, läste inte ens färdigt…
    Vet inte ens om jag ska slösa tid o pengar på filmen som blev rätt sågad i bladet idag.

Kommentera

