The theory of everything

Jag är helt tagen av Eddie Redmaynes skådespeleri. Jag är helt tagen av filmen The theory of everything. Filmen om Stephen Hawkins liv. Så här beskriver SF filmen :

Bara tjugoett år gammal fick Cambridgestudenten Stephen  Hawking beskedet att han drabbats av en sjukdom som angriper hans motoriska funktioner, hans tal och rörelseförmåga. Han har två år kvar att leva meddelar läkarna. Men Stephen vägrar att acceptera sitt öde och med otrutet stöd från sin unga hustru kämpar han mot sjukdomen för att kunna slutföra sin doktorsavhandling. Femtio år senare bidrar Stephen Hawking i högsta grad fortfarande till förståelsen av vår värld som en vetenskapens frontfigur med sin fascinerande grand unified theory och ett outtröttligt hopp att finna vägen till Teorin om allt.

The Theory of Everything handlar om den unge Stephen Hawkings kärlek till livet, fysiken och sin hustru Jane.

Felicity Jones spelar Stephens hustru Jane. Och hon gör det med den äran.

Vilka människor. Stephen, vilken kämpe. Och Jane, vilken kvinna. Skådespeleriet var som sagt klanderfritt. Ofattbart bra. Om inte Eddie vinner en Oscar för bästa manliga huvudroll vet jag inte riktigt om jag kommer hämta mig. Hans mimik och kroppsspråk förmedlade en känsla som var så äkta att jag inte tvivlade en sekund. Vilken fantastisk insats.

Det var en bedårande berättelse. Med ljusa stunder och alldeles beckmörka. Det var tungt att se hur Stephens kropp förtvinar från honom. Det var fruktansvärt. Det var fantastiskt att se hur hans vilja, och hans sinne för humor och hans oerhörda intelligens har fått leva vidare, i kroppen som gett upp på honom. Han har inte gett upp på sig själv iallafall. Och hur hans kvinna Jane finns där. Alltid.

Stephens teorier går över mitt förstånd. Det är för stort och för svindlande att tänka på jordens uppkomst, stjärnfall och svarta hål. Men jag förstår, att hans kunskaper är det ytterst få som besitter. Och hans bok har sålt i tio miljoner exemplar. Jag funderar på att ge det en chans. Risken är att jag lägger ifrån mig den i ren ilska över att inte förstå ett smack.

Ja. Ännu en måste-film att se. För tro mig. Du måste se den.

images

Kommentera

