Vinterdag

Jag är egentligen ingen friluftsmänniska. Jag har egentligen aldrig varit någon. Jag fruktade utedagarna i skolan och såg ingen tjusning med att gå till kohagen och leka. Förutom det lilla momentet av att man skulle ha matsäck med sig. Detta, tills någon kom på att man inte fick ha med sig godis till skolan och det diskuterades huruvida kexchoklad var kex eller godis. Kakor var nog något slags gränsland, till jag vill minnas att vi inte fick ha det heller. Då blev det riskakor med sourcream & onionsmak, som smakade som chips.

Jag fascineras av städer, arkitektur och häpnadsväckande utsikter, skylines och möjligheter att uppleva show och underhållning.
Inte så mycket kottar i tallskogen. Men en kan väl ändra sig.

Eller iallafall, känna ett behov av båda delar. Jag vill inte se det som ett ålderstecken, men jag är rädd att det är det.

Jag gillar att vara i naturen! Jag behöver frisk luft och varje gång jag provar, en fisketur eller en natt i en stuga på landet känner jag hur mycket jag behöver den typen av avkoppling.

Fast jag gör det på mitt sätt. Nära staden. Idag tog jag en lång promenad ut på Djurgården, hade packat ner lunchen i min Fjällräven Kåken och vandrade med mina fodrade kängor. Det låg fortfarande snö i terrängen, men den lämnade bara fläckar. Asfalten var fortfarande isig, och saltad. Igår regnade mycket av vintern bort, men idag var helt klart en vinterdag.

Jag gick och lyssnade på den spännande podcastserien Serial, pratade med min bror i telefon och valde sedan att sätta mig på en bänk, ta upp sittunderlaget som praktiskt följer med Kånken och tog upp min ostmacka, de två sista exemplaren av farmors pepparkakor och min varma choklad och titta ut över vattnet som på flera ställen frusit till is, bort mot Djurgårdsbron, Ambassaderna och de ståtliga villorna. Mitt i naturen, men nära civilisationen. Det smakade alldeles ljuvligt med utemiljön som krydda och varm choklad är ett måste lika självklart som tummvantarna och näsdukarna. Det var välbehövligt.

IMG_0591

 

Kommentera

