Boyhood och burgare

Lite busigt. Mycket härligt. Igår, efter vi gjort ett par timmar i skolan, åt vi lunch på ett mysigt café vid Karlaplan. Jordärtskockssoppa som smakade ljuvligt och mättade gott. Därefter bestämde vi oss för att gå på bio. Klockan mitt på dagen. Eller 15.00 närmare bestämt. För många, inget konstigt alls. För min egen del, tror jag aldrig jag har varit på bio en torsdag före kvällsmaten. Det var härligt. Vi försvann in i biomörkret och kom ut med hela kvällen framför oss, om än kvällen hade blivit ännu mörkare.

Filmen vi såg var den hyllade Boyhood. En film som filmats under 12 år, med samma skådespelare. Pojken Mason växer upp och går från pojke till man. Familjen flyttar, skapar nya liv i livet, mamman skaffar sig ett par tvivelaktiga män. Mason hittar sin första kärlek och börjar college. Livet. Det handlade om livet. Både upp och nedgångar, oväntade vändningar och allt som tillhör. Väldigt amerikanskt, ska tilläggas. Närmare tre timmars film och jag är glad att jag såg den på bio och gav den min fulla uppmärksamhet.

Jag fascinerades av det det gedigna arbetet som ligger bakom en sådan produktion. Hur karaktärer kom och gick och dök upp fem år senare. I denna produktionen betyder det verkligen att de dök upp fem år senare.Det var lätt att sugas in i karaktärernas liv, men jag påminde mig hela tiden om att de var just skådespelare, vars liv har fortgått på andra sätt, tagit andra vändningar, samtidigt som den här filmen har spelats in. Jag blev otroligt nyfiken på hur arbetet faktiskt sett ut, rent praktiskt. Hur har tankarna varit från början, var det en rak utstakad plan, eller har manuset förändrats under årens gång?

Filmen var. Varken mer eller mindre. Den var. Den var ett ärligt dokumenterande av en pojke och hans familjs liv. Varken mer spektakulärt eller förskönande. Jag gillar det.

Ja, och som sagt, kvällen låg framför oss och jag hade bokat dejt med Astrid som jag mötte upp på Fridhemsplan. Vi tog oss till Phil’s burger och krängde en fantastico burgare. Pratade ikapp, och doppade strips om vartannat. Härligt.

IMG_0570 IMG_0572

Kommentera

