Frihet att yttra sig

Lägger till några poäng på mitt vuxen-konto. Jag har sagt upp mitt mobila bredband, utan att bli pålurad något annat (tror jag) OCH tecknat ett bredbandsabonnemang och förhandlat mig till modemet för en krona. HELT på egen hand. Eller ja, tittar man i samtalsloggen har jag ringt pappa åtta gånger ikväll. Men ändå.

Skönt att kunna bocka av det lilla irriterande bekymret.

Vi hade en mycket intressant föreläsning idag med Reportrar utan gränser som handlade om yttrande-och tryckfrihet. Rättigheter vi i ett demokratiskt land tar för givet i samma stund som man i Etiopien tystar regimens misstyckare med brutala metoder. Ordförande för Reportrar utan gränser pratade om hotet mot journalister och hot om censur som på intet sätt går att acceptera och gjorde oundvikliga kopplingar till det ofattbara som hände i Paris för en vecka sedan. Det är alltid lite av en väckarklocka att höra om hur ”lyckligt lottade” vi är, när länder skapar gummibands-lagar som går att tolka på sådana sätt att journalister kidnappas, fängslas eller i värsta fall dödas.

Det händer nu, i denna stund och det är svårt att förstå. Men det går inte att blunda.

 

 

 

Kommentera

