Vinterland

Jag började veckan i Kristianstad och avslutar den i Stockholm. Det känns nästan obegripligt att det bara gått fem dygn sedan jag var i Skåneland.

Ett par kraftansträngningar och så var julen utstädad. Bara tanken på att behöva lägga ned julmuggarna i jullådan gjorde att den årliga juldeppen infann sig. Känslan av att det är över. Och att det gick så fort. Det var faktiskt en ganska skum känsla att komma tillbaka till Stockholm med ljusstakar i fönstren och julgran i trappuppgången, precis som när jag åkte därifrån, men nu med vetskapen att allt redan varit. Hela december symboliserade juleljusen förväntan, ett tillfälle att få komma hem, och julfrid. När jag kommer tillbaka nu är julmaten uppäten och julklapparna upprivna. Det är över. Stakarna lyser inte av samma anledning längre. Det är en oerhört hisnande känsla att se tiden gå so okontrollerat fort förbi. Jag tycker det är jätteläskigt.

Snön kom (o)lägligt passande just när det är dags att ta bort ljusstakarna med sitt värmande sken. Staden ligger under ett vitt täcke, människor åker längdskidor på Gärdet och pulka i varenda sluttning. Det är ljust, det är härligt. Härliga vinter. Det är bara lite synd att de inte tajmade, för jul och snö matchar ju så bra ihop.

Jag ska dock erkänna att när väl momentet var över. När jag stängt skåpet om den svunna julen, så kändes det ganska okej. Det är nya tider som väntar. Ljusare tider. Förhoppningsvis spännande tider.

IMG_0551 IMG_0553 IMG_0556

Kommentera

