En tung väska och en blek nuna

Väskan gick inte att stänga imorse.Det hade tillkommit både julklappar och annat oklart sedan jag packade i Stockholm. Min röda resväska vägrade sluta sig, trots att jag med all min tyngd satt på den medan mamma drog i dragkedjan, innan hon med svettpärla i pannan och lätt stressad röst meddelar att dragkedjan dessutom håller på att gå sönder. Det var dags att gå till Fantasi och äta frukost. Så vi lämnade den så. Öppen och överfull.

Frukosten var uppladdning för finaldag i alliansen. Kristianstads gamla idrottshall osade svett när Bromöllas damer förlorade orättvist i semin medan herrarna tog hem hela skiten efter en gastkramande match. Denna fick jag dock inte se eftersom jag då var på väg till Hässleholm och tåget som skulle ta mig till Stockholm. Men allt innan dess såg jag. Och under P14 matchen gick jag och mamma tillbaka upp i lägenheten för att byta till en större resväska. Oh så lätt det gick.

Och bra gick det på tåget också, även om det började lite oroligt när jag efter fem minuters tågfärd tagit slut på ett paket näsdukar. Tur att mamma stoppat ner ett paket röda näsdukar med gula prickar på i väskan till mig. Det var ju nästan roligt att snyta sig. Eller inte.

Förkylningen har knockat mig rejält och givit mig förutom ett tungt huvud, ett par glansiga ögon och en blek nuna med en röd visten näsa. Tackar tackar.

Och det gick fint. Jag, en megaresväska, en tung axelväska och en moccamaster på tåget. När jag skulle beställa en latte på espressohouse, sa jag hjälpsamt att jag hade egen kaffebryggare med mig. Men det var inget de tog fasta på.
Och så var jag tillbaka i Stockholm. Och det känns så konstigt normalt och självklart. Från det ena hemmet till det andra. Från promenadavstånd till tunnelbanestationer går det snabbt. Och tur är väl det.

Nu ska jag och mitt förkylningshuvud sova. Imorgon börjar allvaret igen.

Kommentera

