Frosty är tillbaka

Ljusstaken fungerade efter att ha legat i ide, och står nu tänd i fönstret. Adventsljusstaken är uppe med nya färska blockljus. Julkaffekoppen står i kökskåpet, redo att användas. Snögubben Frosty finns på fönsterkarmen, som han gör varje år.

Det är alltid lite overkligt att damma av jul-lådan som stått ett helt år i ett stängt skåp. Det är svårt att förstå att tiden har gått och att det är dags igen. För andra gången står mina ljusstakar i Stockholm. Det går inte att undgå att tänka på att det gått just ett år sedan sist. Vad har hänt med mig? vad har hänt med världen?

Det är svindlande.

Jag känner en trygghet när jag ställer mig på köksstolen och hämtar ner lådan med tomtar och ljuslyktor från det höga skåpet i hallen. I lådan har tiden stått still, där har ingenting hänt. Där ligger det inramade fotot från vår musik-julgrupp, där ligger samma tomte av lera som jag gjorde på bildlektionerna i högstadiet. Det är ingen fin tomte, och jag gömmer den bakom gardinen, men den ska stå där.

Det är bara i denna tid jag blir så nostalgisk, för att den är så tillåtande till det. Tiden ber om det.
Annars är jag beroende av förändring.

Foto 2014-11-28 21 37 19

Kommentera

