Föräldrar på ingång

Mamma och pappa är på väg hit. Hit till mig. Jag skulle hämtat upp dem på centralen precis just i detta nu, om det inte vore för SJ och en femtiofem minuter lång försening. Nog om det. Jag är bara glad att de snart är här!

Det brukar vara jag som kommer hem till mamma och pappa. Nu är det ombytta roller, när de istället kommer till mig. I min lägenhet, i min stad. Inte så att jag kommer bli deras förälder, men det är jag som är herre i huset. Fast tjej i lägenhet, typ. Det är mina handdukar på toaletten, (fast jag har fått dem av mamma) Det är mitt kylskåp och jag som bjuder på frukost. Det är min tur att skämma bort dem, så som de gör när jag kommer hem. Men. Det finns ett stort men. De är trots allt mina föräldrar, och det är ingen roll de ikläder sig, utan någonting de är, var de än är. Av erfarenhet från tidigare besök, vet jag att mamma automatiskt städar diskhon mer noggrant än jag någonsin gör, trots att det är jag som bor här. Jag vet att de  ursäktar sig för att de stökar ner, fast jag är hundra gånger värre hemma hos dem. Mamma tvättade till och med mina kläder sist.

Men vi har ju ingen tydlig gräns. Hemma hos dem, är hemma för mig. Precis som det är alldeles naturligt att de sitter i mitt kök. Hemma är alltid där vi är tillsammans. Och jag är dottern. Och jag blir automatiskt bortskämd med kärlek.

 

 

 

 

Kommentera

