Grått är fint.

Det är en alldeles alldeles grå lördag. Trots att klockan är strax efter 10, så ligger lägenheten i dunkel. Som om dagen inte vill bli dag. Som om morgonen sakta smugit sig fram, gömmer sig i faggorna och vill inte bli sedd. Inte en strimma solljus, men desto mer hopp.

En lördag dold i grå nyans var precis vad jag önskade. Frukostbrickan står bredvid mig här i sängen, morgonens andra kopp kaffe håller på att drickas upp. Det är ljummet nu i min stora kaffemugg inhandlad på Times Square, som automatiskt skapar härliga semester-eftersviter. Jag har virat in mig i duntäcket och vet inte vad som är upp och ned, men det spelar någon roll. Värmeljuset kämpar på i resterna av stearin från igår kväll. Ett av två har redan släckts. Mitt största dilemma just nu är om jag ska se ett avsnitt av min favoritserie, eller läsa några sidor i pocketboken vid sidan av sängen, med tussiga kanter.

Jag vill iallafall inte resa mig än. Inte riktigt än. Jag vill bara få vara här, under täcket. Och det gråa hjälper mig. Det gråa lockar mig inte upp från madrassen, utan ber mig stanna kvar. Låter mig stanna kvar.

2 thoughts on “Grått är fint.

Kommentera

