Pepparkaksmüsli

Pepparkaksmüslin som jag hyllade i Nästan Bäst tidigare idag åts gladeligen till frukost. Och nu tänkte jag dela med mig av receptet. Det är perfekt att göra så här i november, som en försmak av julen. Julen som vi tjuvtittar på, förbereder inför och längtar till. Jag ska samtidigt passa på att tipsa om iversenfood som kommer göra julen lite godare för oss alla. Särskilt glad är jag som kommer få vara en av dem som får stoppa i mig allt Oscar testlagar. Det ryktas om egen leverpastej och egeninlagda sillar. Dessutom är jag den första som kan skriva under på att mormors köttbullar, pappas revben och mammas saffranskaka måste provas och avnjutas.

http://iversenfood.wordpress.com/2014/11/09/arstiden-som-smakar-godast/

Åter till receptet alltså.

6 dl havregryn
1 dl hackade hasselnötter
0,5 dl rårörsocker
1 dl solroskärnor
0,5 tsk salt
10 krossade pepparkakor (jag tog några fler, det är ju ändå de som är godast!)
1 dl vatten
0,5 dl rapsolja
1 dl russin
2 msk krossade linfrön

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda allt utom vatten, olja, russin och linfrö. Rör om. Blanda olja och vatten och häll över blandningen. Häll upp allt på en bakplåtspappersklädd långpanna och rosta i ugnen 25-30 minuter. Rör om i müslin då och då, annars bränner den lätt. Blanda i linfrön och russin efter att müslin svalnat och häll upp allt i en fin burk.

Lycka till.

God November.

IMG_0049 IMG_0047

Kommentera

