På landet

Färden genom södra Sverige gick igenom i ett vitt vinterlandskap. Strax innan Nässjö började marken, liksom tak och skog bli vit och förblev så hela vägen till Stockholm. Framme vid slutstation tog ett snöblandat regn över och gjorde marken bar och våt. Att vara i Stockholm igen kändes ungefär lika självklart som när jag för snart tre veckor sedan steg av tåget i Kristianstad. Det är tur att man är anpassningsbar. Fast något ängsligare var jag nog i storstadsmyllret, efter vistelsen i lugna Skåne. Jag kände mig nästan som en gäst på T-centralen. Men så fort jag var framme vid Karlaplan, kände jag mig hemma igen.

Vad jag gjorde sen, var i princip bara att packa om. Bort med kostymbyxorna och i med raggsockorna. Det var dags att åka till landet.

Hannas farmor och farfar har ett lantställe strax utanför Norrtälje. I Nabbo, nära Gräddö. Dit tog vi oss, Hanna, Amanda och jag. Drygt 1,5 timme bort från stan, in i skogen låg den röda stugan med utedass där vi skulle spendera natten. Stugan har inte använts sedan i somras, så det första vi behövde göra vara att sätta på elementen. Vilket vi misslyckades med. Och farmor och farfar fick vi inte tag på. Golven var iskalla. Men vi bestämde oss för att gå till affären och handla så länge, 3 kilometer bort låg närmsta lilla Ica-butik. Och innan vi hunnit komma fram och handlat färdigt hade det hunnit bli bäckmörkt. Kalla, blöta och rädda gick vi hemåt i mörkret. Amanda trodde för ett tag att vi inte skulle hitta tillbaka. Men det gjorde vi. Och elementen fick fart, brasan tändes och maten lagades. Det lilla äventyret till och från affären när vi i princip var nära döden skrattade vi gott åt. Den var inte vad vi såg framför oss, när vi visualiserade oss vår stug-kväll. Men sen. Sen blev den exakt som vi önskat.

Tända stearinljus, en sprakande brasa i en äkta lantstuga med inredning som inte bytts ut på fyrtio år. Tre vänner, rödvin, pasta och brie ost. PRECIS som det ska vara. Vi satt i våra stickade tröjor, mjuka varma strumpor och pratade om allt mellan Skåne och Stockholm och bara njöt. Det blev den där Wham- Last Christmas-videostämningen helt automatiskt. En fantastiskt mysig kväll som inte borde tagit slut.

Idag, när vi vaknade åt vi en lång frukost och tog oss sedan ut på promenad i skogen, genom kohagen och fram till sjön. Så stilla. Så tyst.

Jag skulle behöva försvinna ut i naturen oftare. Få släppa all stress och press och bara vara. Vid sjön. I en stuga med en brinnande brasa i bakgrunden.

Foto 2014-11-07 11 54 23 Foto 2014-11-06 17 55 45 Foto 2014-11-07 11 28 14 Foto 2014-11-07 11 35 49 Foto 2014-11-07 12 09 20 Foto 2014-11-06 20 14 58

Kommentera

