Ny följeslagare

Jag gick in i telefonbutiken för att prata bredband och kom ut med en ny iPhone 6. Hur det gick till däremellan är jag inte alldeles säker på. Men jag är glad att det blev som det blev.

Allt blir lite roligare med ny teknologi. Eller inte alls, beroende på vem man pratar med och i vilket sammanhang. Men jag har alltid älskat att dra av skyddsplasten på en ny telefon, eller plocka bort skyddet av frigolit till en ny skrivare eller vad det än må vara. Ny teknik är kul! Och det har jag med all säkerhet ärvt av min far. Han har alltid önskat sig saker med bruksanvisning i julklapp. En gång när han skulle få en videospelare i present, skrev jag en egen bruksanvisning till honom. ”Sätt in vhs-bandet i det stora hålet.. ” Tydligare än så blir det inte.

En ny telefon innebär att den är tömd, nollad och alldeles färsk. Jag tycke det är skönt att få bort det gamla och kunna ”börja om”. Jag gillar att installera nygamla appar och ta den allra första bilden, som alltid kommer vara telefonens allra första bild.

Men riktigt så enkelt var det inte. För alla mina telefonkontakter ville jag ha kvar. Det skulle vara alldeles för jobbigt att knappa in dem igen, även om en del av mig skulle tycka det var ganska rofyllt. Och det där med säkerhetskopiering hade jag blundat för i närmare ett år, tydligen. Så den var inte aktuell. Och att tekniken går över mitt förstånd ibland, det gillas inte. Jag vill ändå ha kontrollen över telefonen och inte tvärt om. Men efter en kväll av överföringar, ofullständiga säkerhetskopieringar och  raderande kunde jag starta upp min telefon, som trots det, blev fylld av bilder jag raderat på tre olika ställen, för länge sedan? Det där molnet verkar ju använda både livrem och hängslen. Ingenting får försvinna för evigt.

Jag är nöjd över min nya följeslagare. Den är något större, så båda händerna får användas ibland. Men allt som är nytt känns kul. Alla förändringar är utvecklande. Så jag tror vi ska trivas bra ihop.

 

Kommentera

