Tack bladet!

När folk frågar mig vilken typ av journalist jag vill bli, vilket folk gör ganska ofta, brukar jag svara något i stil med att jag vill berätta, jag vill låta människor berätta och så vidare… Jag har alltid sagt att jag iallafall inte kommer bli den som är först på plats när det brinner.

Idag var jag först på plats när det brann.

Jag är så väldigt tacksam för de två veckor jag har fått vara en del av Kristianstadsbladet. Vilket gäng. Som de tagit emot mig, och som de lär mig. Jag har fått arbeta. Jag har fått prova. Jag har fått berätta.

Idag var hela tidningen på kickoff, så jag, Josefine och fotograf Tom var de enda på plats på redaktionen. Jag fick börja dagen med att gå på tekniska nämndens möte, fortsatte en sväng till Åhus och tittade på restaurerade målningar och när jag kommer tillbaka till redaktionen brinner det på långebro. In i bilen, på med reflexväst med Press skrivet i versaler på ryggen och vi var där innan alla brandbilar kommit fram.

Försynt försökte jag prata med brandledaren. Men han visste inte så mycket. De hade det iallafall under kontroll. Men oj, vilken puls! Bild på webben låg uppe innan brandmannen hunnit upp för stegen.

Ja, det var med sorg i hjärtat jag lämnade in mitt passerkort och min 12 år gamla nokia-mobil. Jag ville inte sluta än. Inte idag. Inte nu. Jag trivs ju så bra med det här. Att vara en del av något större, som gör något så viktigt som att ge lokalinvånarna informationen de behöver, och vill ha i en salig blandning.

Men jag kommer tillbaka.

IMG_5882

Kommentera

