Mormor blir också äldre

Jag har börjat inse att det inte bara är jag som blir äldre, utan även mina föräldrar. Till och med min mormor blir äldre. För mig stannade hon vid en ålder av 58. Jag tror fortfarande hon är 58 och tänker mig henne springandes runt på gamla Prima, numera Ica Maxi. Mormor har precis fyllt 70 år.  Jag ser det inte. Jag förstår det inte. Hon springer fortfarande runt, men inte på Prima. Hon lever pensionärens glada dagar. Går på PRO-dans och shoppar med tvillingsystern, om möjligt ännu oftare än förut.

Självaste födelsedagen spenderade hon i Spanien med min morbror och hans fru. Jag ringde från tunnelbanan och var nära på att sjunga ut födelsedagssången, innan jag insåg att jag just befann mig i tunnelbanan. Men ett ordentligt jubel fick hon. Ja, för hon klarar gott och väl av det där med mobiltelefon. Det är ingen iPhone men väl en knapptelefon med T9-funktion. Hon lovade att vi skulle vänta med att fira henne, tills jag var med. Och igår hittade vi äntligen tillfället att ställa fram den svenska flaggan som alltid står på bordet vid födelsedagar.

Vi åt stekt salt sill, från ett recept av min farmor och till efterrätt blev det chokladtårta. Mormor visade härliga bilder från Spanien och hennes riktiga 70-årsdag som visade sig vara på Spaniens nationaldag, så en karneval fick hon uppleva. Vi kan låtsas att den var för henne.  I kameran låg även fyra år gamla bilder. De vittnade om att vi faktiskt varit yngre, både jag och mormor. Men jag har svårt att ta in det där.

Foto 2014-10-27 20 37 18

Kommentera

