Leka med Amanda Jenssen?

Man behöver inte vara ett geni för att förutspå att Amanda Jenssen blir årets Laleh i Så mycket bättre. Hennes versioner av gamla hits är så överraskande träffsäkra. Det är skickligt att kunna skapa nya känslor i låtar man redan har tusen känslominnen till, men det gör hon. Låtar jag sett som heliga och ansett borde förbli orörda, får hon gärna fortsätta skaka om, för min del.

Igår, när vi tillsammans med vin och salta chips tittade på programmet Så mycket bättre, spekulerade vi i någon slags storhetsvansinnes-stämning, vad vi själva hade valt att göra för gruppaktivitet om vi varit en av deltagarna. Det ska vara något som gör sig bra i tv, har något med sin personlighet att göra och samtidigt underhåller både deltagare och publik.

Som gammal lagkapten i fotboll, hade jag kanske kört en match med Carola som målvakt. Eller hade jag dansat streetdance med Orup. Kanske hade man kunnat ha kladdkaksbaks-tävling… eller skulle vi klätt granen trots att det är mitt i sommaren, med tanke på min julnördighet. Å andra sidan skulle jag som julfantast aldrig klä en gran mitt i sommaren.

Alexander hade bakat en tårta med gänget. Elin hade gjort något som har med tävling att göra.. Kul tanke ändå det där.. vad hade du gjort om du skulle leka med Ola Salo och Amanda Jenssen?

Här är en avskalad version av Amanda Jenssens version av världens bästa låt.

 

Kommentera

