En vecka gången

Plötsligt var det fredag eftermiddag och jag hade gjort min första vecka som reporter i verkligheten. Hur gick det till? Nu har jag bara en vecka kvar, i lokalreporterns tjänst. Stoppa tiden! Jag vill vara med, jag vill lära mig mer! För varje dag som går, förstår jag nya saker, och lär mig hur det här fungerar. Jag hittar nya sätt att formulera mig, ställa frågor och  korr-läsa intervjuer.

Alla intryck och utmaningar gör mig sådär skönt utmattad. Ändå vaknar mitt i natten och undrar om jag stavade regionrådets namn rätt eller om rubriken jag skrev, blev den som sattes i tryck. Inte alltid.

Jag njuter. Jag njuter av redaktionsmiljön. Jag njuter av att få veta allt först. Jag njuter av att känna  mig viktig med mitt journalistblock.

Och jag njuter av att på en helt vanlig fredagskväll få sitta hemma hos Matildha och dela en gyrospizza med hela gänget. Tesse, Frida, Matildha och jag. Vi, som det ska vara. Jag gillar känslan av att kunna gå hem, bara ett kvarter och passera Oscar och Linneas lägenhet innan jag kan somna i min 1.20-säng. Det är frihet att kunna ta min gamla Monark och cykla till Fantasi för att köpa frallor. Frallor som vi i lördagslugnet njuter av medan vi diskuterar tidningsartiklar med Jesper på nyhetsmorgon pratandes i bakgrunden.

Kontrasterna mellan u-båtsjakten i Stockholm och 35-åriga kaktusar i Kristianstad kan jag inget annat än älska.

Foto 2014-10-24 07 45 12

 

Kommentera

