Journalistiska äventyr

Ett glas rött, tända ljus och chokladdraperade nötter. Ikväll omfamnar min soffhörna mig.

Jag, Hanna och Amanda har i sann Janne Josefsson-style arbetat med vårt grävande projekt i snart tre veckor. Nu är vi inne på upploppet. Igår började vi klockan 9.00. Tog en lunch vid 12, en promenad vid 16 och lagade middag vid 19. Runt 21-snåret åt vi kladdkaka direkt från formen och klockan 22.45 skålade vi i förra helgens vinslatt, efter diverse övertrötta skrattanfall. All tid däremellan ägnades åt vår artikel. Idag sågs vi klockan 10 igen efter en natts sömn.

Vårt gräv har också tagit mig till Borlänge. Jag tror aldrig jag varit så norr ut (förutom en snabb auditionvända i Umeå en gång i tiden). Som den skånetös jag är, har allt ovanför Stockholm en tendens att bli Norrland, men Borlänge ligger i Dalarna…tydligen. Jag var hur som helst väldigt långt hemifrån, men bara 2,5 timmes tågresa från Stockholm. Men det var mer än förvirrande när jag på tåget tillbaka mellan Borlänge och Stockholm hamnade bredvid två skåningar. Alla tre blev överrumplade och bredde på skånskan extra mycket. Det visade sig att den ena av dem hade en dotter som arbetade i Bromölla. Vad är oddsen?

Jag har iallafall växt ett par millimeter efter mina journalistiska äventyr. Det är ju fantastiskt att få träffa så många människor.

Foto 2014-10-09 17 56 36Foto 2014-10-09 17 54 30 Foto 2014-10-09 22 08 17 Foto 2014-10-09 22 08 27 Foto 2014-10-10 15 08 59

Kommentera

