Bonbon deli

Jag fortsätter min jakt på Stockholms bästa burgare. Ända sedan mitt första besök på Flippin burgers har jag trott att jag hittat den. Att jag inte skulle kunna hitta någon bättre och att denna jakt endast skulle bli en trevlig burgar-botanisering. Kanske är det så. Men jag blir mer och mer förvirrad. Det här med att utse bästa burgaren är inte lätt inte. Man skulle behöva burgarna numrerade bredvid varandra för att jämföra trådighet i biff, saftighet och fördelar samt nackdelar med tillbehören. Jag borde föra protokoll på mina restaurangbesök, inte bara mentalt, utan i ett kollegieblock med bläck. Jag märker nu att bra burgare är bra på olika sätt. Kvällens burgare intogs på det lilla mysiga Bonbon deli på Rådmansgatan. Jag mötte upp Astrid och Mika, två eminenta bagare från Brunkans som också ser storheten med burgare. Till den blev det coleslaw och en saltgurka. Fnissade lite försynt när det dök upp en tallrik med en stor saltgurka på. Det var bara att ta upp gurkan i näven och gnaga i sig, trots att vi befann oss på Östermalm. Och burgaren! Woila! Här kan jag säga att det var påläggen som briljerade, osten och barbecuesåsen var fantastiska. Biffen var fin. Dock inte så saftig som jag önskat.  Brödet däremot var perfekt stort och kombinationen mellan kött och bröd blev bra. Ja, ni märker, det är inte lätt det här. Men en sak är säker – Stockholm är grymma på bra burgare!

Det var skönt att få tänka på något annat och prata kärlek och lussebullar. Det var fint att få lite vardagslyx i min annars undersökande tillvaro. Med två bagare som sällskap fick jag också direkt insyn i  förberedelserna inför kanelbullens dag på lördag,  som jag gissar att alla ser fram emot. Jag har äran att servera Stockholms bästa kanelbulle! Brunkebergs bageri gör den.

Foto 2014-10-01 19 18 46

 

Kommentera

