The Hives

The Hives har blivit utsedda till världens bästa liveband. Av vilka är även efter en google-sökning oklart. Kanske av dem själva? Hur som helst var det därför jag gick över Djurgårdsbron till Gröna Lund ikväll. Av ren nyfikenhet. Jag är svag för bra scenshower, och här fanns goda chanser till att det skulle bli en sådan.

Jag har alltid vetat vilka The Hives är. Men jag har i ärlighetens namn aldrig lyssnat på dem. Jag gjorde inte ens en snabb spotifykoll innan jag gick dit ikväll. Kanske borde jag gjort det. Kanske inte. Jag tror i ärlighetens namn att jag inte hade känt mig så manad då.. för det  är inte riktigt my cup of tea. Om det ens är lagligt att ha ett sådant uttryck i samma mening som The Hives. Det är ingen afternoon tea inte, det är rökig ölfest!  Så jag är glad över att min nyfikenhet tar mig till nya upplevelser och att jag fick höra rock och predikan på dalmål.

Men det var framförallt det jag såg, som jag gillade. Det var snyggt. Det var visuellt genomtänkt med stora upplysta HIVES -bokstäver i marionettesnören styrd av en rödögd galning. Och galningar är de allihopa. Underbara galningar. Konserten hade ingen startsträcka och bandet och publiken syncades snabbt i samma energi. Mest underhållande var Pelles mellanprat på skön dalmål. Ni som sett Hives innan vet ju precis. Jag hade ingen aning. Det är fullkomligt genom-otänkt och  man köper allt. Det är så medvetet underligt att man älskar honom. Jag kom att tänka på Ola Salos konsertpredikningar, och då vet ni ju trots allt vilken som vinner den duellen.

Att tillägga om kvällen är att jag aldrig sett ett band spotta så mycket på scen. Allihopa, hela tiden. Dock inte på varandra, vad jag kunde se. Det var högst komiskt att se scenkillens kanske enda uppgift under kvällen: Att se till att den långa mikrofonsladden inte snurrade in sig i sig själv eller  fastnade under monitorer. De gånger han inte var på bettet, fick Pelle tvärstopp på sina utflykter till scenkanter och publikhav. Det var också kul att se Kalle Moreus digga med.


Foto 2014-09-25 20 27 25

Kommentera

