Olustigt

Det var med en olustig känsla jag vaknade idag. Jag hoppades attt jag bara drömt en obehaglig mardröm. Men det visar sig vara vår verklighet. Det är vår verklighet att 13 procent har lagt sin röst på ett parti med rasistiska åsikter.

Jag vill inte tro att alla som röstat på SD är rasister. Men fakta är att 13 procent har röstat på ett rasisitiskt parti. I mitt Skåne har ett parti som inte ser människors lika värde, ett parti som är emot jämlikhet och mångfald gått starkast framåt.

Vi hade en supermysig valvaka hemma hos mig igår. Med förhoppning och förväntan dukade vi upp ett gediget buffébord, vi korkade upp bubbel och skålade för demokratin. Vi hoppades på regeringsskifte. Och det kan vi glatt konstatera att vi fick. Men luften gick ur oss när vi såg valresultatet. Fi kom inte in i Riksdagen och SD plockade mer mandat än vi någonsin kunnat föreställa oss. Jag blir rädd för det som händer i Sverige.

Det var med en olustig känsla jag vaknade idag. Och den vill inte lämna mig. Hur ska det bli? hur ska vi agera? Hur ska vi angripa främlingsfientlighet och krafter som inte ser människors lika värde? Hur ska de rödgröna regera?

Jag tänker sörja idag. Jag tänker kämpa imorgon. Jag tror på gemenskap. Jag tror på människan. Vi måste besegra rasism varje dag, inte bara vart fjärde år. Vi behöver visa kärlek, tolerans, medmänsklighet varje dag. Alltid.

 

Kommentera

