Rösta rätt.

Det var något märkligt att gå in på Gröna Lund i skymingsljus. Där har jag hängt under den ljusa sommarkvällar. Nu blev det extra tydligt att mörkret lägger sommaren bakom oss. Men låt oss förgöra ett annat mörker på söndag.

Klockan är 20.00 och Daniel Adams-Ray ska börja spela när Soran Ismail går upp på scenen. Han berättar att hans dotter fått ett hatbrev innan hon föddes. Han ger oss  fler ännu fler otäcka bevis det vidriga som sker i samhället. Ett samhälle hans dotter ska växa upp i. Han ber oss att rösta rätt på söndag. Rösta för människan.

Ilskan brinner i mig när jag tänker på de otäcka rasistiska krafter som drar in uttrycker kan. Jag känner sorg.

Jag är rädd, jag är besviken, jag är förbannad – men trots allt känner jag hopp. Jag vet att vi är fler.
Och när vi vänder ryggen åt rasism, allesammans på Gröna Lund till tonerna av Daniels ”Babbelover” då känner jag mig plötsligt starkast i världen. Rasism och nazism ska aldrig, aldrig få segra. Aldrig.

Läs detta.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/soran-ismail-min-dotter-fick-hatbrev-innan-hon-foddes_3907354.svd

För övrigt var Daniel Adams-Ray en mästare. Det var sceniskt snyggt, det var musikalist snyggt. Det var en konsert för mångfald.

Det drar ihop sig till val och jag följer debatter och utfrågningar, läser opinioner och liknande. Jag vill vara påläst. Även om jag vetat från början hur jag ska rösta. Jag ska rösta för människors lika värde, mångfald, jämställdhet, för rättvisa och för gemenskap. Jag ska rösta emot rasism.

IMG_5613

Kommentera

