En vecka in i verkligheten.

Jag har redan gått en vecka i skolan. Eller närmare bestämt fem dagar – men det känns som det dubbla. Veckan har varit fullproppad av nya intryck, information och deadlines. Jag gillar deadlines. Inte på grund av att de är dödligt viktiga och man känner att man lever. Eller just därför, man känner att man lever. Jag får leverera, jag får svettas av prestationsångest och tvinga mig själv åstadkomma bra lösningar och idéer. Jag får utmana mig själv. Det är lika läskigt som älskvärt. Det är det paradoxala i mitt studieval, mitt framtidsval. Jäklar vad rätt det känns. Så läskigt, men så himla spännande. Jag är nob bara sådan som behöver utsätta mig själv för utmaningar i samma stund som jag längtar efter trygghet. Man skulle också kunna kalla mig knäpp i huvudet.

Redan första dagen fick vi vår första deadline. 10.00 dagen efter skulle vi lämna in en intervju vi gjort med en klasskamrat. Redan första dagen var jag inne i rutiner. Inne i att plugga. Som om sommarlovet inte ens existerat. Utöver det har vi fått ytterligare tre deadlines. Två intervjuer och ett researcharbete. Vi har haft föreläsning med SVT-journalisten Camilla Kvartoft om att intervjua makthavare. Camilla som kommer att hålla i SVT’s valvaka hade värdefulla tips och intressant erfarenhet att dela med sig av. Jag älskar att vi får lyssna till de bästa ur branschen, direkt från verklighetens journalistik.  Camilla inspirerade mig. Vi har fått lyssna på Jesper Huor och Magnus Arvidssons arbete med dokumentärer och reportage som publicerats på Sveriges radio. Jag får inte nog.

Igår kväll var vi några ifrån klassen som tog vara på en av sommarens sista dagar, när vi tog ett glas vin på en båt i Söder Mälarstrand. Amanda beskrev himlen så  fint när solen höll på att gå ner bakom bron och kastade ett vackert sken över Riddarholmen. En persikohimmel i öst, och violhimmel i väst. Eller om det var tvärt om. När vi sitter där tillsammans, klassen, så är jag så glad att vi har varandra. Vi kommer bli så bra.

IMG_5550 IMG_5551 IMG_5556 IMG_5560 IMG_5570

 

Kommentera

