Äter vi det här i Skåne?

Jag läste att man gjort en kartläggning av livsmedel som kan bli aktuella för kommande ansökningar om skyddad ursprungs- eller geografisk beteckning enligt EU:s regelverk. Vad det innebär är väl snarare att ingen kan komma och säga att den skånska senapen inte är gjord i Norge, om det nu var någon som skulle tro det. För Kalix löjrom har skyddet blivit ett äkthetsbevis som gör att man kan ta bättre betalt och är då bättre ur exportsynpunkt.

De livsmedel som redan är skyddade är Kalix löjrom, Svecia, Upplandskubben, bruna bönor från öland och Skånska spettkakan. Heja Skåne. Fast om vi ska vara ärliga, hur god är den egentligen? och hur värt är det att skydda bruna bönor som alla älskar att hata. Även de som inte ens har smakat det hatar det. Bruna bönor har fått det otacksamma ryktet om sig att vara äckligt. Jag vet inte om det är på grund av dess läskiga utseende som kan förknippas med diverse oätliga situationer, eller om det helt enkelt inte är gott. Det finns en stor chans att det faktiskt är gott, men ingen vågar erkänna att de gillar den bruna sörjan.

På listan över skånska livsmedel som är aktuella för framtida EU-skydd är följande.

Blodkorv
Blå Hven
Brekorv
Inlagd gurka/lökgurka
Kalvdans
Kavring
Klenor/klenätter
Kokekorv
Linderödssvinet
Puggor
Rotfruktschips
Rökt ål
Skallekorv
Skånsk senap
Skånska pepparkakor
Spettkaka
Svagdricka
Svartsoppa
Tollarpskorv
Äggost
Ättika

Och här tänkte jag be er om hjälp, kära skåningar. För jag måste erkänna att jag skäms en smula när jag säger att jag inte ens vet vad allt är. Äter vi det här?  Finns det här på rikitgt?

Linderödssvinet låter som ett pucko från Linderöd – högst oätligt. Puggor? vad fasen är puggor? Skallekorv får också ganska obehagliga associationer. Kalvdans låter väl festligt, men tillsammans med äggost vet i tusan?

Över lag tycker jag listorna på Sveriges landskapsrätter är en aning missvisande. Och kanske avslöjande. Allt det goda har vi inspirerats av ifrån andra länder. Jag ser ingen kladdkaka, jag ser ingen prinsesstårta, jag ser ingen grillad entrecote eller guacamole. Nej. I Sverige äter vi kokekorv och dricker svagdricka.

 

http://www.jordbruksverket.se/download/18.37e9ac46144f41921cd2d9b6/1409816073798/Gastronomiska+Sverige+produktförteckning+20140902.pdf

Kommentera

