Sista latten på ett tag

Nu har jag låst Brunkebergs bageri för sista gången den här sommaren. Det kändes nästan lite vemodigt, även om jag fick den där typiska huvudet-lägger-av-för-jag-har-snart-semester-känslan ett par timmar för tidigt. ”vill du ha mjölk i kaffet? Inte? eller jo?” Ställer frågor jag råkar låta bli att lyssna på… Jag och Joel skötte stället och dansade ut, nöjda efter fina veckor. Men det är faktiskt lite vemodigt. Jag har gillat att gå dit varje dag. Träffa fina kollegor och trevliga kunder. Kommer kännas konstigt att inte göra 150 latte per dag eller upprepa muscovadosocker 14 gånger tills de hör vad jag säger. Eller att ha fredagslyx med Bella och bli svettig bredvid ugnen. Jaja. I September är jag där helgtid igen.

Foto 2014-08-09 07 36 37

En trevlig kräftskiva blev det, med Brunkan-bruds. Känslan när man har sugit på årets första kräfta är nästintill obeskrivlig. Det är ju så gott. Och det är ju så trevligt att sitta och suga och snacka och skala och doppa. Och hur man än väljer att tolka den meningen,  är kräftor en sensommarens gudagåva. Tack Astrid för en trevlig kväll och urgoda tillbehör med tårtavslutning.

Foto 2014-08-08 20 55 18 Foto 2014-08-08 21 53 29

 

Och även om jag inte insett det ännu har jag varit på Bodalsvägen på Lidingö för sista gången. Iversenfood bjöd på grillad burgare. Av någon anledning känner jag mig tvungen att tillägga att ekonomiskt sätt var det jag som stod för högfärsreven, eller högrevsfärsen eller vad tusan det heter även om Oscar grillade medan jag och Linnea njöt av resultatet på balkongen, medan lägenheten sorgligt stod upp och ner. De packar ihop sitt pick och pack och lämnar mig här. Fy för dem.

Foto 2014-08-09 19 33 48

Söndagskvällen har bestått av fika med Amanda på Gildas. En god bit kladdkaka och kaffe i behaglig sommarvärme – värdefull tid,  fick avsluta Stockholm för ett litet tag. Nu är det dags att packa.

Foto 2014-08-10 18 01 29

 

 

 

 

Kommentera

