Kvällar att minnas

Det finns inte något mellanläge denna sommaren. Antingen är det höstlikt kallt, hysteriskt varmt eller översvämning. Jag skulle vilja sammanfatta de senaste dagarna som klibbiga. Solen snor mycket energi från en och man går ständigt runt, blank i pannan, svettig på ögonlock och i klibbig i knävecken. Det är härligt, men hysteriskt. Sommarkvällarna däremot. De älskar jag runt atlanten och tillbaka. Sommarkvällarna är i precis lagom temperatur och skapar den charmiga stämningen som bara en sommarkväll kan göra, när allt känns möjligt och man älskar livet lite extra.

Picknick och park rimmar otroligt bra med sommarkvällar. Särskilt tillsammans med god plockmat och fina vänner. Har du dessutom en gitarr och en strand i sikte kan du kalla det för en vinnande kväll. I tantolunden sågs vi, bredde ut våra filtar och åt på ostar. Sjöng i stämmor och lekte ”med andra ord” ända till solen gått ner. Fantastiskt.



Foto 2014-07-31 19 10 45

Sedan kom hon tillbaka från ön. Äntligen. Det är bara då Stockholm är komplett. Och apropå sommarkvällar och picknick… jag har svårt att hitta något mysigare, så det är bara att bejaka. Denna gång tog vi oss inte längre än till Tessinparken för en lång kväll med en flaska vin, goda ostar och njutningen i att få vara tillsammans igen. Och tanto var ju så mysigt, så dit gick vi sedan och badade med Hanna (mitt andra dopp för i år), och Lily’s burger dit jag tog familjen var ju så gott, så dit tog jag Hanna och Cissi med. Och Gröna Lund är ju så mysigt, så dit gick vi såklart. Dessutom spelade Tove Lo, så det var egentligen bestämt sedan länge att vi skulle dit.  Sommarkvällar. En öl på uteserveringen på Snaps på Medis och prat in på småtimmarna när min älskade gotlänning sover på armlängds avstånd.  Foto 2014-08-03 18 21 29 Foto 2014-08-04 17 29 48 Foto 2014-08-04 17 30 02 Foto 2014-08-04 19 30 16 Foto 2014-08-04 20 11 17 Foto 2014-08-04 22 04 51

 

Foto 2014-08-03 16 14 46

Foto 2014-08-03 18 21 23

Idag kunde man knappt andas utomhus. Varma och matta tog vi oss ut och till Kungsholmen. Där ligger Kungsholmens glassfabrik som gör sin alldeles egna glass. Vi fick träffa en otroligt trevlig glassförsäljerska som lät oss smaka på det mesta. Till slut blev det en strut med lakrits och jordnöt-kola. Glassen smälte snabbare än vi hann äta, men den var så otroligt god att jag bara måste passa på att hylla den. (nej, den var kanske inte i gelato-stuk, Fantasiare, men man får ju ha överseende med Stockholm). Det var alltså saltlakrits-godis i saltlakritsglassen. Och det var alltså en hemmagjord kolasås tillsammans med salta jordnötter i glassen. Alltså. Alltså. Alltså.

Foto 2014-08-05 13 57 09

Nu har hon åkt tillbaka till ön, men bara för ett tjugotal dagar, för sedan kommer hon tillbaka och vi börjar skolan igen. Imorgon är jag tillbaka på Brunkans igen för sista delen av mitt sommarschema. Men nu börjar det rycka ordentligt i Skåne-tarmen. Vilken tur att jag alldeles, alldeles snart kommer hem då…

Kommentera

