Allsång på Skansen

Låt mig bara få berätta om Allsång på Skansen. Trots att det är dagar och nätter sedan. Dagar av arbete och nätter med smak av sommar, vänskap och liv. Låt mig ändå, gå tillbaka.

Det var lite av en barndomsdröm som gick i uppfyllelse i tisdags när jag drog med mig Oscar och Linnea till Skansen. Och även om jag inte drog dem av ren handkraft, så kunde inte deras entusiasm mätas med min. Grejen är att jag gärna varit där redan 10.00 för att springa till en sittplats, med en picknickkorg av mackor, muffins och en kortlek redo att vänta in sändningen. Mest bara för att ha gjort hela grejen. Det ville varken Oscar eller Linnea. Men långt fram stod vi. Trång blev det. Men där skulle vi stå. Och allsångshäfte hade jag med Petra på framsidan. Det hade varit ännu mäktigare om självaste Berghagen hade prytt häftet, men det där är ju historia och Petra är snyggare. Och denna dag var hon dessutom flera snäpp säkrare i programledarrollen.

Det var en perfekt sommarkväll och solen gick ner sådär tjusigt över söder som jag sett på tv. Och när Stockholm i mitt hjärta började sjungas, sjöng jag för full hals och kände att äntligen. Äntligen är jag här!

Programmet var det hittills bästa med ett otroligt starka artistnamn. Annika Herlitz sjöng ”Slå dig fri” från filmen Frost, Dough Seegers var cool i nya tänder och ny cowboy hatt, The real group är så skickliga att jag blir förbannad. Jag slutade andas när jag insåg att Benke var där. Vi gjorde all-dans med BENKE! Det var kul. Det tyckte Oscar och Linnea också. Benkes gäng visade ju också upp ett nummer från den kommande showen Play.Stop.Rewind som jag och Tesse har biljetter till. Men allt det här vet ni ju. Ni såg ju programmet. Jäklar i min lilla låda så bra det dansades! Jag och Tesse SMSade massa emojigubbar med glada miner och hjärtögon till varandra och längtar plötsligt kolossalt till den 13 december då vi sitter i publiken på Dansens hus.

Och, sen var det ju den där Laleh. Fantastiska Laleh, som körde en timme extra och levererade närmast magi. Hennes låtar. Hennes känsla för musik. Och bandet. Vilket eminent band. Jag minns särskilt när hon tackade för att hon fick vara som hon är, sig själv. Det tyckte jag var fint. Och jag tackar för att hon är som hon är. Sig själv. Och att hon är så fantastisk bra på det. Ända sedan i tisdags har jag varit helt Lalehfierad och utser enkelt En stund på jorden till den bästa låten på Spotify just nu.

Ja, det var en härlig upplevelse att få sjunga med på Skansen. Och varenda låt låg i perfekt tonart så jag sjöng på med hela magstödet. Det tackar jag den kvinnliga programledaren för, antar jag.

Foto 2014-07-15 18 08 57 Foto 2014-07-15 20 34 49 Foto 2014-07-15 20 36 57 Foto 2014-07-15 20 41 34 Foto 2014-07-15 20 56 43 Foto 2014-07-15 20 59 41

 

 

Kommentera

