Nästan Bäst

Deckare är inte min genre egentligen, inte för att jag har något emot det. Men jag tycker oftast att det är samma idéer som upprepar sig. Händelserna har sin bestämda gång, sin rutin och jag tycker att det där med mord hit och dit kan bli lite tråkigt, om ni missförstår mig rätt. Med undantag. Lars Kepler-serien är fenomenal. Och veckans bästa är Den tredje rösten av Cilla och Rolf Björlind. Uppföljaren till Springflod och en riktig bladvändare. Jag gillar deras språk, jag gillar deras nytänkande. Jag gillar hur allt vävs samman och jag älskar den lilla strimman av panik när man inser att boken är slut och man måste få läsa en uppföljare! En stark rekommendation. Man blir så jäkla misstänksam mot allt och alla av att läsa deckare bara.

9789113053127_200

Veckans sämsta är Brasiliens genomklappning. Så tragiskt att se ett helt land sörja över en missad medalj. Tråkigt att på hemmaplan missa sambafesten man räknat med. Fotboll är närmast en passion i Brasilien och jag kan bara försöka leva mig in i ögonblicket då chansen till fotbollshistoria rinna mellan fingrarna. Man lär ju inte få uppleva ett VM på hemmaplan igen under sin livstid. Men det är kanske nu man ska påminna landets befolkning om att det ”är bara fotboll”. Tror dock jag skulle fått en rak höger om jag yttrat det där nere i Rio. Än vet vi inte vilka världsmästarna är – förlängning pågår.

Vilken tropisk vecka. Vilka semesterdagar. Nästan bäst att få ha ledig tid i skärgården, vid kottlasjön, på långholmen, fjäderholmarna och i Tessinparken. Inte bara nästan. Det är bäst. Fast, jag är ju inte skapt rent fysiskt för så mycket soltid, så en blir ju utmattad och rödflammig och håller på att friteras levande eftersom jag vägrar att bada. Men nästan bäst är det minsann.

 

Kommentera

