Skärgården

Idag togs det ännu en båttur ut i skärgården, till den lilla ön Rögrund. Skärgården.. Som jag längtat efter skärgården utan ha sett den med egna ögon. Som jag romantiserat skärgården, drömt om klippor, öar och segelbåtar. Och så är det precis så idylliskt. Sådär alldeles underbart.

Jag badade inte idag heller. Jag totalvägrar. Idag fläktade det milda vindar som hjälpte mig behålla lagom temperatur. Samt en glass i den enda kiosken på Rögrund.

Man får inte riktigt nog av sol, värme, lugn och avkoppling hur kokt man än känner sig såhär på kvällskvisten när skinkorna svider röda. Jag är uppenbarligen inte skapt för detta klimatet. Men jag älskar det ändå. Dessutom känner man sig nästan tvungen att ta vara på vädret, liksom Thomas Ledin sjunger ”sommaren är kort, det mesta regna bort..”. och avslutar så käckt med ”solen skiner, kanske bara idag”. Otroligt optimistisk låt. Eller inte. Att vi okritiskt sjunger den så glatt varje sommar?

Man känner att man måste ta vara på solen. Det känns inte okej att sitta inne och jag ifrågasätter mig själv när jag funderar på att sätta på en film så här på kvällen. Det är ju fortfarande varmt ute! skulle det verkligen vara okej? ”Solen skiner, kanske bara idag!?”

Foto 2014-07-09 10 11 47 Foto 2014-07-09 11 54 51 Foto 2014-07-09 12 01 39

Kommentera

