Nästan Bäst

Semestertid är en tid som är hur som helst. Klockan är både obefintlig och samtidigt närvarande. Det blir aldrig mörkt och man sover bara när man måste.

Nästan Bäst – min stående punkt bestående av en slags veckoreflektion och utvärdering, förra veckan uteblev. För att jag hade det bäst.
Igår skulle det varit dags för en Nästan Bäst igen. Men det är det nog egentligen bara jag som vet. Faktum är att det är en luddig kategori. Men jag gillar den. Och jag vill att den ska leva kvar.

Grejen är att jag har haft nästan tre veckors intensivt semesterfirande, med lite jobb instucket här och där. Jag har varit i Skåne, haft besök från Skåne. Varit på Gotland och samtidigt fått turista i min stad. Så Bäst har varit att jag fått lov att fira sommarlov som jag har. Jag har fått lov att leva, upptäcka, uppleva. Alla ”första gången” har varit bäst. Första sommarpicknicken i Vitan, första gången på Gotlandsfärjan, första natten i mina föräldrars nya lägenhet. Första gången i Älta, första gången jag smakade saffranspankaka.

Eftersom solen bestämde sig för att titta fram först nu, är det nästan bäst att sommaren precis har börjat. Nästan bäst är därför att jag äntligen köpt solkräm. Jag tror alltid att jag ska klara mig utan. Men det gör jag inte. Jag  är det bleka vinterspöke jag är som går in i total chock när den får se solens strålar. Nu är jag schysst mot mina lår.

Inte så värst bra de gångna veckorna är förutom att alla bara tjatat om vädret och att tågen aldrig går i tid – den nya Vita proe-reklamen med Niclas Wahlgren. Vad är det där? Skämskudden framför ögonen.

Sådär. Då tog vi igen för de Nästan Bäst som missats i ett svep. Nu kan jag sova bra på nätterna igen..

Kommentera

