I första klass.

De där tågen, de där tågen. Jag har nu mina vänner i första klass någonstans mellan Kristanstad och Stockholm. De skulle vart framme om bara en halvtimme. Nu vet vi inte alls när de kan tänkas anlända. De har rapporterat om signalfel och hundar på spåret och gud vet allt. De dricker vin och har det gött, så än så länge går det ingen nöd på dem. Jag noterar igen, de sitter i första klass. Men är det inte tragiskt SJ. Att förseningar är mer regel än undantag. Mina förra gäster, mamma och mormor blev närmre två timmar sena när de skulle hem till Skåne. 01.30 var de framme. Man antydde då att det signalfel ganska ofta på den sträckan.

Champagnen ligger på ”kylning” i Alexanders resväska. Ostbrickan står bara och väntar (börjar snart knapra på kexen). Ja nu väntar vi bara in duon. Men tills dess blir jag ständigt uppdaterad om läget. Vi spekulerar i huruvida hunden klarat sig, om tanten som överväger att ta taxi och samtidigt gillar brownie, fler jordnötter till resenärerna, påstådda pistolskott, grannen utan strumpor och det känns nästan som jag är med på resan jag med. Men jag, jag är här och väntar och längtar!!

IMG_4119 IMG_5096 IMG_5109 IMG_9638

2 thoughts on “I första klass.

  1. Vill bara påpeka att det till 95% inte är SJ:s fel. Väldigt ofta är det Trafikverket, som i detta fallet när det är signalfel 😉

Kommentera

