Böckernas värld

Jag ser inte mig själv som en bokslukare. Har aldrig gjort. Men, å andra sidan är jag just det. Jag har nog alltid, så länge jag kan minnas haft en påbörjad bok liggandes på nattygsbordet. Ibland har den legat där i månader, ibland har det tagit en måndag att läsa ut den. Jag är en periodare. I vissa tider har jag mer tid för böcker, eller helt enkelt väljer en stund med boken istället för en serie på tv. I vissa perioder går det något trögare och andra saker i livet tar fokus. Jag har plöjt en hel del böcker – och glömt de flesta. Sådan är jag. Men känslan efter en bok glömmer man inte. Detaljer och relationer och sidoberättelser kan dock försvinna, när jag lämnar plats för nya berättelser.

Jag kommer ihåg cykelturerna till biblioteket med Tesse när vi var yngre. När vi gick och plockade på oss en högar med böcker som vi sedan åkte hem och läste. Jag vill minnas att vi gjorde det lite i hemlighet och ville helst inte att det skulle komma ut. Det var liksom lite pinsamt att hänga på ett bibliotek. I vår krets spelade man fotboll och dansade hiphop. Och det gjorde vi med. Men vi tyckte även det var otroligt mysigt att sitta med varsin bok, tillsammans, i mysiga små krypin vi ordnade med kuddar.

Jag älskar bibliotek. Jag älskar bokaffärer. Jag älskar bokhyllor. När jag kommer hem till nya bekantskaper brukar jag alltid dras mot bokhyllan. Det säger ändå en del om en människa, vilka böcker de har i bokhyllan. Om de ens har en bokhylla.

Nu i sommartid finns det nästan inget bättre än att ligga ute på en filt och fångas av en bra pocketbok medan solen gassar.

Det gjorde jag idag. Just nu läser jag ”Bokklubben vid livets slut” av Will Schalbe. En vacker historia som bevisar böckers betydelse.  Hur en bokcirkel mellan en son och hans cancersjuka mamma automatiskt uppstår och hur de genom böckerna hanterar den svåra situationen i livets slutskede. Hur böckerna leder till samtal och förståelse.

Innan dess läste jag Sigge Eklunds bok ”In i Labyrinten”, Alex Schulmans bok ”Att vara med henne är som att springa upp för en sommaräng utan att bli  det minsta trött”. Jag har också i det senaste läst den romantiska ”En engelsman i Paris” av Nicolas Barraeu. Sigges bok var något trevande. Kanske hade jag för höga förväntningar, kanske hade jag för starka idéer om en spänningsroman som snarare var blev en relationsbok. Slutet vägde dock upp och knöt ihop historien på ett väldigt skickligt sätt. Schulmans självbiografiska bok var fin. Lättläst. Älskade språket. Gillade de vardagliga igenkänningsanekdoterna och gillade att han får stå som exempel på att det kan sluta gott trots allt. ”En engelsman i paris” var jag tvungen att läsa när jag varit i London och samtidigt längtar till Paris. Kärlekshistorien var fin och skapade feel-good-känslan. Lite hopp till en romantiker. Ibland tyckte jag den tappade lite finess och dialogerna var ibland lite banala och sliskiga. Kanske är jag bara bitter.

Idag kunde jag glatt hämta ut ett paket från adlibris med fyra färska pocketböcker redo att sätta tänderna i. Det finns inget bättre än att läsa ut en bra bok (om det inte är en bok man inte vill ska ta slut) och bokvärlden ligger öppen. Man kan läsa vad som helst. Man har redan en i åtanke och väljer förmodligen den, och så är man uppslukad av en ny berättelse. Fint. Tänker mig en läs-sommar. Man lär ju sig så fruktansvärt mycket samtidigt.

Photo 2014-06-11 00 07 56

 

 

20140611-001630-990862.jpg

4 thoughts on “Böckernas värld

  1. Åh så roligtdet är att läsa din blogg Elin, du skriver så kloka saker.:) Jag vill inget annat än att också ha en boksommar nu när du skrivit så mysigt det är. Så får det bli.:) Har du läst Fredrik Backmans böcker? De är superbra, och roliga! Har läst ”en man som heter Ove” men läser just nu hans andra bok ”mormor hälsar och säger förlåt”. De måste du läsa om du inte gjort det än.:)) KRAM!!💕

Kommentera

