Kampen ska inledas

Rödbrända axlar. En picknick med Hanna. Möte om kommande nätmagasin. Projekt att hålla igång. Hur skulle vi klara oss annars?

En eftermiddag med Johanna som varit här och gjort audition. Kvalitetstid.

Bokat en resa till Gotland och spritter av glädje.

Googlar på Fodmap-kost. Måste göra något åt denna förbannade jäkla skit-mage. Efter uteslutningsemetod och diverse uttalande från 8 olika läkare, typ. Ger jag mig själv diagnosen IBS. Jag med många andra har stora problems med magen och jag ska nu ge min en kamp.Vare sig det är sommar eller ej. Och med det menar jag alla sommarens ätbara frestelser.

Jag fullkomligt hatar ordet Diet. Därför kallar jag inte Fodmap för det. Det är rent medicinskt. Jag måste prova. Jag måste utesluta vissa födoämnen, för att kolla, checka av och sedan förhoppningsvis kunna ta tillbaka några av dem igen. Om magen mår bättre.

Sommar ja. Det är så mycket jag vägrar att inte äta när det är sommar. Jag lever för det goda. Och även om Fodmap verkar bli hur gott som helst så kommer testet få ha lite parenteser då och då. Men jag tänker att alla eventuella framsteg är bättre än tillståndet som råder nu. Så jag kommer vara hård, men fuska. Det börjar ju bra det här…..

Jag ska berätta mer om Fodmap för den nyfikne. Titeln är obegriplig, jag vet. Liksom vad man får och inte får äta, vid en första anblick. Men jag har funnit en strimma hopp – som jordgubbar till exempel.  Jag ska berätta mer om Fodmap och min plan, men just nu är jag för trött.

Tydligen har var femte person IBS-mage. Så det är väl inte mer än klokt att vi tar hjälp av varandra för tips och erfarenheter. Att det handlar om mage och tarmar kan ju låta lite skräckinjagande, och skapa otäcka bilder… men jag tänker mig inga detaljer, för den känslige.

Kommentera

