I sommarens startgrop

Sommar. Jag kan inte riktigt förstå att det är sommar och står häpen över att juni redan är här. Jag har inte ens listat ut att det är möjligt att göra mina jordgubbsmackor nu, trots att jordgubbar stod framdukade till frukost. Det fanns inte i min verklighet att jag var tillåten att äta sommarmackorna. Men det är verklighet.

Igår efter jobbet åkte jag till Hägernäs och fick se Skåne. Det kändes så iallafall. Vattnet, naturen, fåren, de röda bondgårdarna och stengärde. Men jag var inte i Skåne. Jag var med mina gotlänningar i Stockholm. Vid vattnet fick vi till slut fyr på en engångsgrill och så grillade vi kött och åt chips. Vi såg solen gå ner och det hela var så idylliskt att man ville gråta så vackert vi hade det. Och hur som helst så grät vi. För det helt otänkbara i att Cissi åker till Gotland imorgon och kommer inte befinna sig en roslagsbana bort i sommar, utan på den dära ön. Den människan alltså. Hur skulle jag klara mig utan henne? Inte alls.

Photo 2014-06-07 19 54 55 Photo 2014-06-07 20 28 00

Det var alltså med tyngd i hjärtat och en tänkbar förkylning jag vaknade upp idag. Mör i kroppen. Men, snart kom Sofie och vi ordnade en brakfrukost och följde hela prinsessdopet. Leonores dop. Vi ååååhade varje gång Estelle dök upp i bild, vi kommenterade klänningar och njöt av arkivbilder. Vi levde oss in i lyx och flärd och ställde oss mentalt bredvid Carl Philip på ceremonien.  Kunglig förmiddag.

Photo 2014-06-08 11 41 38

Ikväll mötte jag upp Hanna och Amanda och vi gick på parkteater i Vitabergsparken. Denna strålande Stockholmskväll. Varmt och skönt i luften och en färgglad Cyrano skådades. Underbart. Verkligen underbart. Och att vandra på söders höjder mot slussen gav gåshud. Stockholm alltså.

Photo 2014-06-08 19 12 37 Photo 2014-06-08 21 02 35

Om ett par timmar kommer jag möta upp Johanna som ska övernatta hos mig innan hon ska på audition imorgon. Det känns väldigt lyxigt att få lite kvalitetstid så här på hennes snabbvisit. Nyss bodde hon en trappa ovanför mig i en liten studentetta i Bjärnum. Nu är hon nyexaminerad musikalartist och jag är säker på att vi kommer se henne på de stora scenerna fram över. Minns då, att hon sov på min soffa i karriärens begynnelse..

 

Kommentera

