Nationaldagsfirande!

Igår firades Sveriges nationaldag i hela landet. Jag och Linnea jobbade först på Brunkans innan vi tog oss vidare mot Skansen. Tack vare Sofie Möller som var producentassistent fick vi VIP-biljetter till kvällens sändning. Eller typ.  Vi fick fylla upp Fållan framme vid scenen,  vinka,  se glada ut och helst inte hoppa på Reinfeldt eller någon annan. Ett förtroendeuppdrag helt enkelt. Och ja, vi stod så nära att jag praktiskt taget kunde ta Darin på rumpan om jag hade velat. Eller velat hade jag väl, men min uppfostran satte stopp.

Mest exalterad var jag nog trots allt över att se Prins Carl Philp. Drömprinsen. Egentligen slogs vi lite av att se vilken fin kungafamilj vi har. Och tycka vad man vill om monarkin – men det är lite tryggt, lite fint att vissa traditioner bevaras. Det var mäktigt och i allra högsta grad – högtidligt, när hästar skjutsade fram kungafamiljen i tre guldbeklädda vagnar till röda mattan. Prins Carl Philip fick sitta hos mamma och pappa. Svärmorsdrömprinsen.

Att döma av den bild pappa hade tagit genom tvn, så fastnade även vi i rutan. Även om det inte syns här så vinkade vi frekvent med den svenska flaggan och hejade på de över lag mediokra framträdandena.

Photo 2014-06-06 20 22 59

Nära var vi trots allt.

Tackar Sofie för att vi fick oss en skymt av Carl Philip… jag menar nationaldagsfirandet på Skansen.

DSCF0800 DSCF0815 DSCF0819 Photo 2014-06-06 18 37 11 Photo 2014-06-06 18 37 20 Photo 2014-06-06 18 37 34 Photo 2014-06-06 19 26 56 Photo 2014-06-06 19 33 33 DSCF0798 DSCF0801

I Stockholm håller även ”Smaka på Stockholm” på och hela Kungsträdgården är fylld av mat! Foodtrucksen är där, innerstadsrestaurangerna har flyttat ut. Där är mat från hela världen och ständigt musik, kockdueller och underhållning. Man kan dricka lite vin eller smaka lite öl, prova pulled pork och äpple-kanelglass. Hela fontänen är nu ett gigantiskt mat och öl-tält. Maria Montezami var där med sitt vin och sina tassels och det är hur trevligt som helst att mingla runt i denna folkfest. Hungriga efter Skansen, köpte jag och Linnea vars en liten burgare från Babas burgers vi hört talas om.  Vi kunde inte heller låta bli crepes med nutella. Nutella har blivit lite av min last. Oetmotståndligt!

Photo 2014-06-05 16 12 05

 

One thought on “Nationaldagsfirande!

Kommentera

