Ladies first

Igår var vi med om något unikt. Jag skulle till och med vilja påstå, historiskt!

För första gången intog kvinnliga rappare anrika Dramatens scen. ”Ladies first” och de kvinnliga rapparna var i centrum. Cleo, Linda Pira de andra brudarna (alla som finns med i videon Knäpper mina fingrar) tog plats och glänste. Jäklar vilket tryck och jäklar vilka budskap. Jäklar vilka viktiga ord och ja, jäklar. Hela tillställningen i sig bara osade power och jämställdhet. Snart, snart kommer man inte prata om tjej-rappare som tjejer, utan som rappare. Dessa tjejer är förebilderna, föredömena. Dessa tjejer skapade en känsla på Dramaten, som varken Dramaten eller någon av oss som var där varit med om tidigare. Den stöttande publiken gav jubel på jubel som måste eka än. Den gemenskapen som infann sig var hårresande. När ”Knäpper mina fingrar” avslutade konserten stod ALLA upp i bänkraderna och ville i princip aldrig tystna..

Sedan, blev den tjusiga champagnebaren dansgolv. Ett upplyst dansgolv där folk varken var påtagligt påverkade av alkohol eller rädda för ljuset. Det dansades. Helt förbehållslöst dansades det av glädje av kärlek.

Jag, Hanna, Amanda och Maria var lyriska. Jag, orutinerad inom genren golvades av kontrasten. Dramaten och Hip hop var minst sagt spännande. Jag slogs av attityden och deras kämpande. Deras sätt att stå upp för sig själva och leverera. Jag slogs av att vi var där tillsammans och enades. Och att dansa till Hip hop har jag ju alltid gjort. Det är ju det jag gör.

Det hela filmades och kommer visas på SVT. Så jag kan glädja er att ni kan få vara med ni med ni också. Hoppas att känslan inne på Dramaten går igenom rutan bara.

Photo 2014-05-19 18 25 10 Photo 2014-05-19 19 32 36 Photo 2014-05-19 19 47 30 Photo 2014-05-19 20 46 40 Photo 2014-05-19 20 52 46

Kommentera

