From Sammy with love

Jag vill aldrig bli av med känslan jag har nu. Den som äter upp mig.  Den bubblande, eftertänksamma, hänförda, känslosvallande kärleksfulla känslan som jag inte vet hur jag ska hantera. Den som infinner sig när man sett något på scen som bara träffar en på ett oväntat sätt. När man bara vill skrika ut att alla inte bara borde, utan måste se och uppleva det jag upplevt.

Ikväll var jag och såg From Sammy with love på Stadsteatern. Mina musikalidoler Karl Dyall och Rennie Mirros hyllning till  artisten Sammy Davis jr. Sammys som på grund av sin hudfärg fick utstå utanförskap, fördomar och rasism under hans liv med viljan att stå på scen, underhålla och beröra. Han som var vän med Frank Sinatra och gift med svenskan May-Britt, var med, men alltid utanför. Han gick en kamp för de svartas rättigheter, och hans egen rätt att inte behöva strutta in på scen likt en gycklare, utan få gå, med stolthet in i öppningsnumret, som en stjärna.

I denna mans historia vävs musikalartisternas egna liv in. Deras utanförskap. Deras jakt på att passa in. Få ta plats. Göra det de är bra på. Inte bortprioriteras på grund av sin hudfärg.

Sällan har något varit så starkt, så gripande, så skickligt och så viktigt.

Jag blev rörd. Jag blev rörd över historien. Modet. Jag blev rädd. Jag blev förbannad. Förtrycket finns än idag.  Jag blev rörd över Karl och Rennies skicklighet. Dansen. Dansen, den svepte och svävade och jag förlorade mig till en annan värld. Deras sång. Så mjuk och så omlindande. Deras kostymer, deras skickliga övergångar mellan nu och då, sig själva och Sammy davis jrs gestaltning. Det tekniska, det scenografiska, musiken.. paketet. Jag var så nöjd över paketet. Det känslofulla, snygga, härliga och jävlaranamma-paketet.

Karl och Rennie leker med sina kvaliteter och kunskaper, de leker med scenen och de berör. Jag ville aldrig det skulle ta slut.

 

scensammy

 

Kommentera

