Schlagerdax igen!

Schlager-Elin kommer leva upp ikväll. Det är Eurovision song contest första semifinal och Sanna Nielsen går ut som nummer fyra i startfältet.

Jag är ledsen, jag har inte haft möjlighet att se inför-programmen. Det vill säga, jag har inte hört ett dugg av årets startfält. Jag kan inte säga någonting om kvällens motstånd. Och det känns egentligen ganska kul. Jag kommer vara öppensinnad när jag sitter med protokollet ikväll.

Av erfarenhet kan Eurovision vara hur bra som helst och samtidigt hur värdelös som helst. Festivalen 2000 som gick av stapeln i Stockholm var tillexempel ett mycket bra år. Medan jag inte minns särskilt mycket från 2007. Historiskt sett har det uppkommit hur mycket bra musik som helst, från olika länder med språk vi inte förstår. Från länder vars musik annars inte skulle leta sig in i våra hushåll. För att inte tala om roliga kostymer och stora hår som går att skåda. Jag gillar faktiskt mer den eurovision som var, än den som är. Jag önskar att jag levde på den tiden då Johnny Logan slog alla med häpnad, när stor orkester spelade till varenda låt. När Bucks Fizz ”Making your mind up” vann eller när Bobbysocks skuttade runt. En musiktävling i Europa är enande. I fjor var jag på en arena bredvid själva arenan och tävlingen i malmö, där olika nationaliteter samlades, åt och drack och såg tävlingen på storbild. Och den kärlek som fanns där var så påtaglig. Alla sjöng med i alla länders låtar och stack hål på konkurrenskänslan. Robins ”Yoouuuuuu” har sällan låtit så falsk, men så ren på samma gång. Det är en folkfest, när elände får glömmas bort till förmån för musikens kraft. Tävlingen i sig tycks inte vara det primära utan alla är angelägna om att rösta fram årets bästa låt, även om grannländerna alltid kommer att lägga symptatiröster på varandra. Att se Eurovision är ett ypperligt tillfälle att få insikt i andra kulturer och lära sig lyssna på låtar med andra språk. Upptäcka Serbiens musikskatt eller hitta en tysk idol. Det är fred. ”We are one” som Malmö hade som slogan förra året tillsammans med en färgsprakande fjäril säger egentligen allt. Det är där i eurovision vi sett transexuella, bisexuella, gamla tanter i rysk folkdräkt, det är där alla får vara med.

images-7

 

Kan rekommendera denna sida, Poplight som har massor av kul att läsa om Eurovision song contest. Där berättas det att Dea Norberg som körar bakom Sanna Nielsen är med för tionde gången i Eurovision. Dea är för övrigt en idol för mig. Jag har stark beundran för de som står bakom, backar upp, gör hästjobbet, men aldrig får cred för det. Fascinerande och fantastiskt. Där avslöjas vilka som ska läsa upp svenska folkets röster. Jag avslöjar alltså icke.. utan hänvisar till Poplight, för den som är för nyfiken. Kul läsning! http://poplight.se

Dessutom är jag sprattlande glad över att jag om bara en timme ska åka och möta upp Alexander på stationen. Så jag kommer få sällskap till kvällens semifinal. Åh. Ja jäklar vad glad jag är att han kommer!

Fram med champagnen!!

 

2 thoughts on “Schlagerdax igen!

    • Ja, det är frågan… jag har som sagt dålig koll på kvällens startfält, så jag ber om att få återkomma 😉
      Men än så länge får jag känslan att Ungerns bidrag kommer gå hem? Hollands låt var grym och jag hejar ju på Sanna, såklart.. men skulle vara otroligt om vi fick tillbaka finalen redan nästa år?
      vad tror du?

Kommentera

