SMASH

Det var en kylig Valborgsmässoafton, som alltid. Brasa, vårkör och grillad korv byttes ut mot klasshäng i Stadshagen, pizza och dans på Konstfack. En mycket trevlig kväll.

Och nu, en lugn, lång morgon.

Jag ser tv-serien Smash som handlar om Broadway, den värld jag fullkomligt älskar. Och hatar. Musikalernas magiska värld. Min dröm har alltid varit att leva som i Fame, där alla spontant reser sig upp i matsalen och sjunger på samma låt, och där alla mirakulöst kan exakt samma koreografi. Musikteaterskolan i Bjärnum var min motsvarighet till det. Branschen som är ganska galen, orättvis och slumpartad, men samtidigt oemotståndligt underbar – har Smash fångat. Regissören ligger med divan till stjärna och föräldrar är oroliga över det osäkra audition-livet. Pengar, passion och spektakulära nummer. En ny musikal ska sättas upp baserad på Marilyn Monroe och vi får vara med i hela processen. Det finns lite skavanker här och var, lite svagheter – men jag älskar serien. Den för mig tillbaka till mina drömmar om att ägna ett liv i strålkastarna. Ett liv som innebär blod, svett och tårar. Från träningsskor till stilettklackar och allt där emellan.

Serien visades i Sverige för ett par år sedan på måndagskvällar klockan 21. I tre avsnitt. Sedan förflyttades sändningstiden till söndagar, någon gång mellan 16-17 beroende på vilka repriser som visades den dagen. Ett riktigt nerköp alltså. Nästintill ett hån om man ska vara ärlig. Tydligen var inte alla lika exalterade som jag över en ny Broadway-serie – med betydligt större kvaliteter än Glee och High school musica tillsammansl. Enligt mig. Jag fick sedan serien i klassisk box av mina föräldrar, och nu, ett bra tag efter det, har jag tryckt på play – och vill aldrig den ska ta slut.

Smash-musical-drama-NBC-poster

 

2 thoughts on “SMASH

  1. Den är så bra, men det var nog bra att det bara blev två säsonger. Storyn höll liksom inte och blev för spretig. Men alla låtarna alltså < 3 A Thousand And One Night var min favorit!

    • Ja. jag har inte hunnit se klart första säsongen än, men det är ju faran.. man ska inte dra dem för långt! ja. Jag älskar låtarna, jag älskar miljön, spelet, känslan! Än så länge har jag totalt förlorat mig i duetten History is made at night! 😉

Kommentera

