Storstadslivet

Det här storstadslivet fascinerar mig.

Vi försöker vara produktiva.. Cissi och jag, så vi spånar på en reportage-idé. Det gjorde vi på Espressohouse på NK. När ett visst behov gjorde sig påmint fick jag gå genom NK, saluhallen med de finaste råvarorna, förbi pralinbutiken och de dyra plånböckerna. Sedan fick jag växla mina mynt och betala en tia för att kissa vilket nästan kändes lite utpekande i den luxuösa miljön. Men det var upplevelsen värd. Lite extra guldkant på mitt annars så vanliga toalettbesök, som skulle visa sig inte vara dagens enda speciella toalettupplevelse..

Mot kvällen var det dags för ölprovning på Monks. Cissi gav mig denna upplevelse i  födelsedagspresent och äntligen var det dags. Killen som höll i provningen var ca 25 minuter sen och verkade allmänt förvirrad, men samlade ihop sig och visade sig vara otroligt kunnig vad gäller öl. Vi fick höra historierna, vi fick bli allmänt kunniga om skillnaden mellan en lager och en ale. Vad öl egentligen är. Smaka på någon form av körsbärsöl. Killen hade själv bryggt en dubbel IPA som smakades av och jag råkade uttrycka mig om att den var alldeles för besk.. det var innan jag visste att det var han själv som låg bakom den…

Jag gillar ju att lära mig saker och det var en riktigt trevlig kväll. Om jag minns något? jag hoppas det. Om så inte är fallet, beror det inte på för mycket öl. Det var relativt små glas – utan bara mycket prat om humle, malt, Indien och Pale ale på samma gång. Jag kunde inte heller låta bli att se betydelsen Gäst, som i människa, framför mig när han egentligen pratade om jäst… det gav lite extra fniss till historierna.

Toalettbehovet kunde inte vänta efter sex ölsorter. Och toalettbesöket gjorde jag alldeles bredvid Anders Lundin. Jag hörde honom, och han mig förmodligen. Dagens andra toaspecial.

När vi glada och upplysta är på väg hem, Cissi och jag, råkar vi gå förbi Adidas skyltfönster på Kungsgatan. En nedräknande klocka visade att det endast var 7 minuter kvar till Rebecca och Fiona släpper sitt nya album, Beauty is pain. Vi stod kvar i folksamlingen och fick plötsligt skåda deras releasespelning som tydligen stramades live över hela världen. De mimade på till sina nya låtar, likt man själv gjorde med borsten framför spegeln när man var yngre.. och alla dansade på gatan. De är coola ändå.. de där tjejerna.

Jag och Cissi tittade på varandra och insåg att ja. Det här är storstadslivet det här..

DSCF0615 DSCF0616 DSCF0618

 

Kommentera

