Nästan Bäst

Det är förväxlande, förvrängande, förvirrande och alldeles alldeles underbart att ha två hem. I påskas älskade jag Kristianstad. Nu älskar jag Stockholm. Solens strålar kan göra underverk. Särskilt när de träffar precis rätt.

Jag älskar att ha solglasögon, (eller egentligen är det ganska obekvämt, men jag gillar anledning att ta på mig dem) Veckans bästa var att bli välkommen tillbaka i Stockholm med ett så varmt mottagande, både rent bokstavligt och rent filosofiskt. Jag lämnade in tentan i fredags och blev fri. Jag och Cissi och firade med att luncha på Vigårda där vi satt på uteserveringen och insöp varandra och stämningen. Stockholm lever verkligen upp just nu. Folk har tittat ut ur sina iden och vi kunde inte låta bli att påpeka hur mycket vi älskade att vara där vi var, precis där och då – På en fullsatt uteservering, en solig dag i Stockholm, med varandra. Fria och härliga. Efter att jag jobbat ett pass på Brunkans kom Amanda och Maria över och vi hade sådana där otroliga samtal som vi har. Sådana man behöver och mår bra av. Sådana man får insikt och inspireras av. Och lördagskvällen med Linnea, när man inte ens tänker på att tvn är avstängd (den brukar liksom alltid stå på annars, vare sig man tittar eller ej) för att vi har det så bra och kan prata med varandra om allt. Allt. Tack Stockholm för att du tog emot mig så väl.

Sämst denna vecka är att jag trots allt, redan saknar de där hemma. Mina människor. Det är så mycket jag skulle vilja göra med dem, här. När hela parken utanför mitt lägenhetshus är fullt av familjer, kompisgäng och nykära par, vill jag bara kalla hit hela gänget hemifrån och dela det med dem.

Nästan bäst är att jag för tillfället har ett litet, om än litet sug efter jogginturer igen. Jag tror det också beror på vädret – och ett lätt illamående efter att jag försoffats för mycket, efter påskledighet och påskgodis och allt annat jag stoppade i mig – och då pratar jag självfallet om mat, om det nu var någon som skulle kunna tro någonting annat.. Jag sprang en runda igår efter jobbet och såg parkliv, grillar och kubbspelen som tagits fram på Gärdet. Fler uteserveringar och fler glasstrutar. Jag sprang vid vattnet och susade förbi promenerande par i tunna tröjor. Härligt. När jag sprungit min runda, sprang jag en till. Jag var liksom inte nöjd riktigt än.

 

 

Kommentera

