Resan jag vill ha för mig själv

Två för varandra helt okända människor börja samtala två platser framför mig på snabbtåget mot Skåne . Två olika generationer möts. Två olika dialekter i samklang. De ska av på samma station. För den ena är det hem, för den andra är det bara några dagars besök.

Nu bjuder hon honom på godis. Han gillar hårda karameller man kan suga på länge.
-påsken slår alla högtider vad gäller godis. Julen med. Alltså vi äter i särklass mest godis under påsken, informerar han.

De har aldrig träffars förut. Nu sitter de bara en decimeter ifrån varandra. Finner varandra. Pratar i de tre timmarna och femtio mil tåget färdas. Solen hinner gå ner och det blir svart ute. Just under de minuter solen är på väg ner, när himmelen färgas ljust rosa.. Och brandgul. Då. Då är det nästan magiskt. När träden speglas i den stilla vattendungen som bara skymtar förbi i tågets hastighet. Som små vykort passerar Sverige förbi. Han leder samtalen. Han har mycket att förtälja.

Det är vackert. Mötet mellan människor. Naturen. Färdandet. Det är vackert…

Men, det finns ett men. Jag skulle inte vilja byta plats med kvinnan en sekund. Inte en sekund. Inte där och då i den heliga stund tågresan innebär. En stund för mig själv. En stund utan måsten. En stund man inte behöver lösa samhällsproblem, budgeten eller krisen i Ukraina. En stund på väg. Jag, min bok, mina salta nötter, mina lurar, med min spellista. Jag kan inte annat än att sitta på min plats.

Den kvinnan var också fast på sin plats. Låt oss hoppas att hon uppskattade samtalet.

Jag är ledsen. Men jag skulle inte vilja bli tvingad till kallprat i en stund jag målat upp till min egen. Kanske en annan gång. Men inte där och då.  Jag må vara egoistisk, men låt mig vara på min tågresa.

 

20140415-220304.jpg

Kommentera

