På väg söderut i tentadimma

Packan är väskad.

Jag valde att inte radera denna otroligt intelligenta inledning… Pust.. lite trött i huvudet kanske?

Men nej, väskan är packad – tror jag. Det är klurigt det där. Att packa alltså. Jag ska vara hemma i nästan en hel vecka och vet inte alls vad jag kan tänkas vilja ha på mig. Hur snygg behöver jag vara? hur praktiskt måste jag tänka? Facit blir alltid att jag packar för mycket. Men jag har ingen lösning på det för tillfället.

Kommer ta med en hyfsat stor tenta hem också, så påskledig kan jag inte skryta med att jag är..
För tillfället är jag i ett mycket förvirrat tillstånd. Det här första stadiet när man läser uppgiften utan att förstå någonting, för att sedan reda ut begreppen, få ett hum om vad han vill åt. I nästa steg diskuterar jag högt med sig själv, hur tusan jag ska få ihop detta? Nästa steg blir telefonsamtal till klasskompisar. Vad vill han åt?  I nästa steg börjar jag lugna ner mig och sätter igång med lite tankeverksamhet. Kluddar ner rimliga meningar. Osammanhängande meningar. Kom ihåg-punkter. Bläddrar planlöst i kurslitteraturen och är redan så trött på alltsammans.

Egentligen är det ingen tråkig uppgift, utan snarare ganska intressant – men så här timmarna efter att man får reda på vad man förväntas skriva för hemtenta, känns det alltid stort och övermäktigt. En jämförelse mellan olika mediers utrikesjournalistik är huvuduppgiften. Det är ju intressant! Men, läskigt..

Jag lär mig aldrig att tänka logiskt när det gäller tentaperioder. Trots att jag vet att det kommer gå. Det kommer det. Så är det alltid ett jätteberg att bestiga. Både rent arbetsmässigt och känslomässigt. Det går åt alldeles för mycket tid i ett gränsland där jag definitivt inte är produktiv, men inte heller förmögen att göra något kreativt av mina pauser. Jag vill räddas av klockan som säger att det är dags att äta lunch och som sedan kan slå lagom för en kafferast. Jag skulle vilja sitta effektivt i ett par timmar. Sedan släppa tentan och ta en lång promenad för att sedan skriva effektivt i ett par timmar till. Istället går en hel dag, där jag fjösarbetar och har inte kommit fram till så mycket mer än vad som är populärt på Twitter. Fasen. Jag ska bli bättre på det där.

Men, ikväll tar jag alltså mig hemåt till Skåne och hoppas kunna sätta lite av detta tänk i verket. Vara tentaeffektiv dagtid och få känna på Skåne all annan tid. Inte låta tentatankar slippa igenom lite när som helst, utan bara under utsatt tid. Vara ledig när jag är ledig. Arbeta när jag bestämt mig för att arbeta. Jag pratar högt när jag skriver detta, för att låta det sjunka in och kanske ge mer effekt? Go go go !

 

Kommentera

