Sevärda filmer!

Jag har sett film. I plural.  Filmer jag länge tänkt se. Alltså, en liten avbockning på just den listan. Låt oss börja med ”The Impossible”. Denna hjärtskärande film som utspelar sig under Tsunamin då flera människor tragiskt miste livet, människor miste familj och människor och fick uppleva en tragedi ingen ska behöva uppleva. Maktlösa och ovetande stod de inför naturens odjur. Skandinavier, Filipiner. I filmen får vi följa en engelsk familj som slits i sär när vågen kommer. Deras intensiva jakt på att göra familjen hel igen och kampen mot skador vågen åsamkat. Allt, baserat på en sann historia från Tsunamin vi minns. Man minns den så väl. Och samma klump i magen man hade då, infinner sig under hela filmen. Det var på riktigt. Otroligt välgjord och bra film. Men samtidigt helt fruktansvärd. Fruktansvärt gripande. Jag tänker inte berätta hur det går. Se den.

the-impossible-movie-wallpapers-01

 

Har sett ungefär halva ”The wolf of wallstreet” och 5 avsnitt av ”True detective”. Leonardo DiCaprio i den första. Matthew McConaughey, i båda. Sex, droger. Annars tänker jag inte jämföra dem. Filmen strulade, jag kanske ser klart den någon gång. Den är ju sådär äckligt sliskig, men bra! Serien – jag får nog återkomma om den.. Den är bra. Sannerligen. Och det, tack vare skådespelarinsatserna. Men den hysteriska hyllningen av serien, kan jag inte sjunga med i.. än..

Och på tal om Leonardo Di Caprio, just det. Mitt manliga tema verkar oundvikligt. ”The Great Gatsby”. Vilken film. 20-tal med de vackraste kostymerna, den mystiska stämningen. Dialoger där man sällan går rakt på sak, utan bara vistas i utkanten av en tydlig konversation. Det blir mer laddat så. Högtidligt. Åh, jag skulle vilja levt då på den tiden, gärna i det huset – eller palatset. Faktiskt. Männen är stiliga i ljusa kostymer, hattar. Kvinnorna bär spets och tidskrävande frisyrer. Hela filmen med dess var historia var storslagen. Och det gamla i kontrast med det nya, via modern musik var så himla snyggt. Ibland, allt som oftast, är det tillfället som gör filmen. Och idag var jag väldigt mottaglig för Gatsby.

11171265_800

Kommentera

