Tillåtelse att vila

Fortsätter snora. Om än något mindre. Tog en fika med Sofie som flyttat hit från lilla Bromölla – om än hon gjort en mellanlandning i Malmö. Fler skåningar säger jag! Bara hit med er! Det var fint att ses.

Annars har jag med något så när gott samvete kunnat spendera en hel del tid i soffan, för att jag varit sjuk och krasslig och inte orkat någonting. Till skolan har jag gått.. och gjort det där som man bara måste. Men annars har jag tittat på serier och sovit mitt på dagen. Den bästa medicinen mot förkylning och feber är ju att vila. Något jag sällan har kunnat unna mig, förkyld eller ej. Därför är detta ganska nytt, att jag lyssnar på min kropp och faktiskt tar det lugnt. Att vädret varit trist har ju hjälpt till. Men när jag vaknat efter att ha slumrat till helt oundvikligt, har det ändå varit något i mig som känt att jag var tvungen att sätta igång med något värdefullt. Något viktigt. Läsa något. Laga mat, eller kanske till och med städa? Något!

Jo, jag bättrar mig. Jag bättrar mig på att tillåta lugn och förströelse och jag känner att jag blivit mer bekväm av mig. Jag låter mig själv allt oftare landa i soffan och titta på en bra serie och strunta i det där andra. Ibland får jag dåligt samvete och ibland känns det helt rätt. Jag jobbar på det. Men paniken infinner sig med jämna mellanrum. Jag vill ju inte slösa bort tid.. på ingenting. Och jag vill inte bli fööör bekväm. Jag jobbar ju bäst med lite puls.

Men mitt annars så hektiska liv måste få lov att varvas ner ibland. Och särskilt när man har ett så giltig förklaring som en rejäl förkylning. Men det är inte lätt. Det är en process där jag tror jag börjar finna balans. Om än man kan falla in och ur..

2 thoughts on “Tillåtelse att vila

  1. Bra där! Och duuuu… att vila kroppen frisk när man är sjuk, det om något måste ju klassas som något viktigt? Tänk det som att du är produktiv genom att aktivt vila din kropp frisk. Punk. Krya på dig honeypie ❤

Kommentera

