Raskortet

Jag och min förkylningshjälm har jobbat idag. Ja, det känns just som en tung mopedhjälm på huvudet, med visiret nere som gör att jag hör sämre, reagerar sämre och med en hals som ömmar och en näsa som rinner är det ganska synd om mig. Eller inte. Jag klarar mig.

För förutom det där mår jag bra. Det har varit kul att jobba. Jag har en fantastisk helg bakom mig och en ganska spännande vecka framför mig. En pod är inspelad och görs ”offentlig” ikväll. Jag närmar mig en påsk-hemresa och det känns fint. Jag har mycket att se fram emot. Trots dagens regn och rusk har jag en sådan där sprittande känsla av förväntan  och känslan bara varma kvällar kan ge mig. Mitt i denna förkylningsdimma känner jag mig helt toppad inför vår och sommar och allt som ska hända.. och allt jag vill ska hända!

Men en viss ilande ilska och oförstående infinner sig också i denna kropp, denna kväll. Jag såg den viktiga dokumentären Raskortet och blev ganska tom. Det är overkligt att det har fått bli så där. Det är overkligt att det fortfarande är så här. Helt overkligt. Jag KAN INTE förstå tankegångarna, jag KAN INTE förstå dessa overkliga obegripliga värderingar. Det är så oerhört orättvist vad människor ska behöva utstå för att de råkar ha en annan hudfärg. Se den.

http://www.svtplay.se/video/1926382/raskortet

Kommentera

