Veckans krönika

Ett glas rött till middagen i måndags. En ny-kurs-öl igår, onsdag (då vi missade den obligatoriska tentaölen som skulle varit förra veckan), och jag skäms inte.

IQ kom i veckan med en attitydrapports om konstaterade en ny syn på alkohol. Att vara full på krogen är skitigt och oacceptabelt medan vardagsdrickandet anses vara helt okej. Mjölk eller rosé ? du väljer.

Min mormor har läst min blogg och blivit lite bekymrad  – ”jag tycker du dricker vin ganska ofta?”.  Jag poängterad att hon inte behövde vara orolig och att  jag helt enkelt inte redogjorde i bloggen varje gång jag drack ett glas mjölk eller tog en kaffe.  Men hon har sett en poäng. Vi skäms inte över att vi tar ett glas rött mitt i veckan. Både på gott och ont. Och nu när Pepsi Max-burkar har fått återkallas efter att ha påträffats med en alkoholhalt på 4,5 % kanske vi inte ska avdramatisera vardagsdrickandet allt för mycket…

Personligen är jag väldigt emot hetsen och  jakten på alkoholprocent. Att en helg inte skulle bli fullbordad utan att supa sig spektakulär är för mig obegripligt. Cider-fenomenet blir paradoxalt när man vill avråda unga från att dricka alkohol. Öl smakar pyton men en god alkoläsk gör dig lika fulll ?!  Därför tycker jag att vår attityd pekar åt rätt håll.  Mängden alkohol bör bli mindre om du tar ett par glas i veckan än en halv box på helgen – om du inte tillåter dig både och vill säga.  Att återgå till själva smakupplevelsen och det vinet gör med en god måltid –  förhöjer, känns glädjande. Att vi låter vin vara stämningshöjanre och inte en flykt ifrån sitt eget jag, hoppas jag syns i nästa rapport också. Den här analysen är översiktlig och självklart finns det olika aspekter att ta hänsyn till. Till exempel gissar jag att det inte är de unga cider-drickarna som resonerar så här…

Risken är, såklart, att respekten för alkohol minskar när vi får dricka det när som helst. Risken är också att det festliga med ett glas vitt kommer bli lika ospännande som en Loka. Om vi inte aktar oss, kan en champagnefrukost komma att betyda något helt annat i framtiden. Trenderna med  vinresor, lokala bryggerier och ölprovningar bevisar dock att vi vill ha kvalitet och helhetsuppleveser snarare än fylleslag.

Mormor kan vara lugn. Jag föredrar fortfarande oboy till frukost. Ospetsad.

 

Kommentera

