Oväntat bra hemresa!

Idag när jag kånkat upp min alldeles för tunga rullväska (lagom packning för en weekend) till plattform 11 och tagit en smutt på min hazelnut machiato från Starbucks för 42 spänn hör jag en röst som säger ”Elin”. Där står Matildha (mammas kusin som jag kort och gott kallar för kusin). Hon har också en rullväska och dialogen fortsatte ungefär så här:

-Men, ska du? ska du också åka hem? hem till skåne?

– Ja, men shit, vad kul! Samma tåg!? Vilken vagn sitter du i?

– 5

-Men jag med!! wow. alltå, vilken plats har du?

-70

(tystnad)

-nej, vänta, du skojar. 70? nej? Jag har 69.

Ja, och om vi lägger till tappade hakor och ännu fler ”what?” ”nej” ”du skojar” ”detta är helt sjukt” insåg vi att vi båda skulle få åka till Skåne, bredvid varandra. Och vi hade ingen aning. Är det inte läskigt, konstigt fantastiskt!?

Så nu befinner jag mig på skånsk mark igen. Det känns underbart. Jag andas lite lättare. Hemmadoften, man inte ens visste att den fanns, förrän man kom tillbaka luktar trygghet. Att bli sådär lite lätt bortskämd med ostbricka i soffan. Åh. Jag njuter. Och jag ska så göra – helgen lång!

Photo 2014-03-20 21 18 55 Photo 2014-03-20 15 53 25

 

Kommentera

