Kroppkakerian

Min vän Cissi har pratat så gott om kroppkakor. Hon är från Gotland och jag förknippar kroppkakor med Öland. Så egentligen förstår jag inte det sambandet.. Hur som helst är jag ju nyfiken av mig, och särskilt när det gäller mat. Så när jag hittade en kroppkakeria i Stockholm förstod jag direkt att vi var tvungna att åka dit. Och det gjorde vi idag. Nalle o kroppkakan i Midsommarkransen.

Jag hade ett hum om vad en kroppkaka egentligen var. Men ju mer jag smakade på ordet desto konstigare blev det.. Kroppkaka? låter farligt nära något som skulle kunna kallas moderkaka… eller något annat alldeles för mänskligt. Just ”kaka” lät ju dock hoppfullt!

På tallriken låg i alla fall potatisdeg fylld med fläsk och grejor. Det smakade svenskt. Med skirat smör och lingon till blev måltiden komplett. Tydligen. Det var husmanskost i en något speciell utformning. Smakerna kände man väl igen, men aldrig sett i boll-form.  Det var gott. Det var det verkligen.

Miljön på restaurangen var lite som att komma hem till min gammelmormors kök. Hemtrevligt. Duken hade spets och där fanns en kökssoffa. Man fick dra i ett hängande handtag för att kunna spola toaletten. Jag vet inte. Ibland är det bara mysigt att få färdas tillbaka i tiden.

Photo 2014-03-19 12 52 05

Kommentera

