Stockholms bästa sida

Så slår det mig igen. Det gör det ibland. Jag bor i Stockholm. Jag är där jag vill vara. Jag är där jag egentligen alltid velat vara.

Igår, när när jag gick genom ett vårigt Stockholm i ett lugnt storstadsbrus log jag automatiskt. Jag gick förbi balkongerna på de gamla byggnaderna som är fyllda av historia. Jag gick förbi den flimrande reklamskärmen vid Stureplan som kastar både blått, rött och grönt sken på gatan. Musik hördes från en restaurang lite längre bort. Det kändes som en sval sensommarkväll. Eller natt. En natt som aldrig blir svart utan går direkt från kväll till morgon. Det kändes inte ens som Sverige. Det kändes större. Prada-skyltdockorna tittade på mig och Dramaten tornade upp sig i sin guldskepnad.  Det tog mig ca 8 minuter att ta mig till Chinateatern. 8 minuter.

På Chinateatern slog jag mig ner för Rennie Mirros releasekonsert. Hans första skiva framföres med stor skicklig orkester. Sarah Dawn Finer, Papa dee och Karl Dyall var några som gästade.  Mirro gav oss en personlig och känsloladdad konsert. Vi som var där fick musik som kändes. Och kändes gjorde tydligen landningen i entrén. Han bokstavligen flög in  på scen, hoppandes från hög höjd. Ett sus gick genom publiken. Under konserten skojade han om att han inte kände sin vänstra fot efter landningen. Dansstegen med Karl Dyall var något… stapplande.. Och idag läser jag att hans fot är bruten. http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/scen/article18513577.ab

Musik. Teater och Dans. Det är det jag lever på. Det är det jag alltid har levt på. Det är det som får mig att känna att jag lever. Att jag på 8 minuter kan ta mig till musik av klass. På en söndag. Det är en stor anledning till att jag är på precis den plats jag vill vara på för tillfället. Det är så här jag alltid velat ha det.

DSCF0473 DSCF0480DSCF0485

 

Kommentera

